Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova

Boris Rojnevschi: Politica de dezvoltare a transportului auto de călători din ţară este una incorectă

23.05.2011

_DSC2398_620

Politica de dezvoltare a transportului auto de călători este una incorectă, iar principalele probleme pe acest segment apar din cauza activităţii transportatorilor iliciţi şi lipsei unor mecanisme eficiente de combatere a acestui fenomen. De această părere este Boris Rojnevschi, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor şi Drumarilor din Republica Moldova.

Potrivit lui Rojnevschi, transportul ilicit reprezintă circa 40% din transportul auto de pasageri din ţară. „Rutele se eliberează persoanelor care nu posedă nici unităţi de transport suficiente, nici bază tehnico-materială, nici specialişti calificaţi în acest domeniu. Suntem în situaţia când fiecare cetăţean poate să-şi procure o unitate de transport şi, primind licenţă de activitate, începe să activeze fără a i se acorda o rută concretă şi un orar de lucru. Acest fenomen distruge întreprinderile care activează în cadrul legal, asigură evidenţa cadrelor, respectă regimul de muncă şi odihnă, efectuează zilnic controlul tehnic, disciplinar, medical şi asigură defalcări către buget”, a explicat el.

Anterior, Federaţia Sindicatelor Transportatorilor şi Drumarilor a publicat pe pagina Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova  o listă cu numerele de înmatriculare ale unităţilor de transport care activează ilicit pe rutele de transportare a călătorilor din 11 raioane, inclusiv municipiile Chişinău şi Bălţi. Lista urmează a fi completată cu noi unităţi care vor fi depistate pe parcurs.

Liderul sindical a ţinut să accentueze şi necesitatea dezvoltării transportului auto de pasageri în baza unităţilor de transport de înaltă capacitate, care corespund cerinţelor tehnice şi ecologice. „Aceasta, fără îndoială, ar contribui pozitiv şi la calcularea tarifelor la serviciile de transport”.

Referindu-se la tarife, Rojnevschi a spus că acestea necesită a fi calculate după metodologia întărită de Guvern şi să corespundă realităţilor economice ale ţării. „Tarifele constituie unica sursă de venituri a transportatorilor, care trebuie să asigure o dezvoltare şi stabilitate economică angajaţilor din ramură”.

O problemă rămâne a fi transportarea călătorilor care beneficiază de înlesniri. Datoriile statului pentru serviciile prestate acestora în ultimii ani depăşesc 4,5 mln lei, iar pentru anul curent au fost preconizate doar 120 mii lei, fără a se lua în consideraţie datoriile existente. „Serviciile de transport trebuie să fie achitate de către toţi călătorii, iar persoanele cu înlesniri trebuie să beneficieze de compensaţii personificate din partea statului”, consideră el.

Rojnevschi a accentuat că Federaţia Sindicatelor Transportatorilor şi Drumarilor încearcă să soluţioneze  problemele tuturor agenţilor economici din domeniul transportului auto de călători, abordându-le la toate întâlnirile cu organele abilitate  şi autorităţile centrale. „Însă, spre regret, marea majoritate a transportatorilor rămân înafara patronatelor şi sindicatelor, fapt ce face mai dificilă implicarea noastră în acest proces”.

În cadrul ultimei şedinţe a Comisiei Naţionale pentru Consultări şi Negocieri Colective, care a avut loc la 12 mai curent, s-a decis ca, în termeni restrânşi, să fie întreprinse măsuri concrete în vederea soluţionării celor mai importante probleme invocate de transportatori – anihilarea transportului auto ilicit de pasageri, revizuirea tarifelor în conformitate cu metodologia de calcul în vigoare şi elucidarea situaţiei privind beneficiarii de înlesniri.

Federaţia Sindicatelor Transportatorilor şi Drumarilor din Republica Moldova numără în componenţa sa peste 5 mii de membri, face parte din Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova şi este afiliată la Organizaţia Internaţională a Sindicatelor din Transporturi.