Comunicatori sindicali din țările din Europa de Est și din regiunea balcanică s-au întrunit în perioada 4-5 iunie la Belgrad, Serbia, pentru a examina noi modalități de utilizarea eficientă a instrumentelor de promovare în mediul online, cu scopul de a spori gradul de informare a publicului despre activitățile și realizările organizațiilor sindicale, pentru a atrage noi membri de sindicat și de a facilita procesele de formare a imaginii organizațiilor care promovează și apără drepturile membrilor de sindicat.
Evenimentul face parte dintr-un ciclu de activități organizate pe parcursul mai multor ani de Consiliul Regional Pan-European (PERC) al Confederației Internaționale a Sindicatelor (ITUC) și Union to Union, care urmăresc să consolideze colaborarea comunicatorilor sindicali, schimbul de experiență, identificarea unor oportunități, mecanisme și tactici de comunicare. Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova a fost reprezentată la această întrunire de Ion Sclifos, consultant superior în cadrul Departamentului mass-media și relații internaționale.
În cadrul mai multor workshop-uri, participanții au expus diverse practici aplicate în țările lor ce se referă la importanța prezenței în mediul online prin studii de caz, și au aflat de la experți în domeniu care sunt strategiile cele mai eficiente și resursele pe care le pot folosi într-un mod optim organizațiile sindicale pentru a-și dezvolta procesele comunicaționale pe segmentul online.
Dincolo de fundamentele teoretice discutate, activitățile au fost focusate pe formule și instrumente concrete de comunicare în mediul online, aplicabile organizațiilor sindicale de diverse dimensiuni. Cum descoperi și exploatezi oportunitățile de dezvoltare din mediul online, cum poziționezi avantajos și credibil o organizație sindicală în spațiul public și cum investești corect pentru ca rezultatele din online să devina vizibile în offline – au fost doar câteva dintre tematicile abordate de participanți.
Anna Salnikova, coordonator de programe în cadrul ITUC-PERC, a menționat că acest schimb de experiență este orientat să sporească gradul de eficiență a activităților de comunicare ale organizațiilor sindicale din regiunile menționate, atât prin utilizarea instrumentelor tradiționale de comunicare – tv, radio, ziare, cât și prin intermediul rețelelor sociale, campaniilor online, pagini și platforme web dedicate campaniilor sociale.
Un important accent s-a pus pe necesitatea identificării unor căi de comunicare pe interior, în cadrul organizațiilor sindicale, pentru a activiza implicarea membrilor de sindicat în procesele de colectare a informației de pe teren, de prezentare a acesteia într-o formă atractivă publicului, pentru diseminarea ulterioară prin instrumente proprii de comunicare, cu ajutorul unor lideri de opinii și organizații mass-media.
Rețeaua de comunicatori din țările din Europa de Est și din regiunea balcanică urmează să examineze ulterior și alte subiecte ce se referă la utilizarea în cadrul organizațiilor sindicale a datelor cu caracter personal, în conformitate cu cerințele Uniunii Europene în acest domeniu, utilizarea unor instrumente inovative cum ar fi Big Data, crearea aplicațiilor mobile, utilizarea altor tehnologii moderne de interacțiune cu publicul și integrarea rapidă a acestora în cadrul organizațiilor sindicale, în concordanță cu tendințele internaționale și necesitățile actuale ale membrilor de sindicat.
La finalul activității, comunicatorii au apreciat utilitatea cunoștințelor acumulate și importanța subiectelor abordate, dar și recomandările experților cu privire la implementarea politicilor și obiectivelor strategice de comunicare ale organizațiilor pe care le reprezintă.
Departamentul mass-media și relații internaționale