Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova

Restanțele salariale de la “Calea Ferată a Moldovei” ar putea fi achitate până la 15 ianuarie 2019

13.12.2018

img_4449_ejw_1280

Restanțele salariale de la Î.S. “Calea Ferată a Moldovei” urmează să fie achitate deplin până la mijlocul lunii ianuarie 2019. Despre aceasta a comunicat la 12 decembrie, Ion Zaporojan, președintele Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova (FSFRM) în cadrul ședinței în plen a Consiliului sindicatului de ramură. Anterior, liderul sindical menționa că aceste datorii ar fi de peste 143 de milioane lei, fără plăți sociale.

“Sperăm că autoritățile se vor ține de cuvânt și salariații își vor primi banii la începutul anului viitor. Spre regret, în mare parte din cauza salariilor mici, în ultimii 4 ani circa 4000 de salariați au părăsit întreprinderea. Actualmente în ramură activează circa 7000 de salariați iar salariul mediu este de 4500 de lei. Ne confruntăm cu un deficit de cadre și încercăm să-l acoperim în măsura posibilităților”, a precizat Ion Zaporojan.

Potrivit președintelui FSFRM, având în vedere faptul că au loc discuții publice cu privire la noul Cod al transportului feroviar, în anul 2019 ramura ar putea trece printr-un proces complex de reformare. Liderul sindical și-a exprimat speranța că această reformă nu va afecta interesele și drepturile salariaților, membri de sindicat, și va contribui la dezvoltarea ramurii date.

Precizăm că proiectul noului Cod al transportului feroviar a fost elaborat de către Ministerul Economiei și Infrastructurii. Odată cu restructurarea întreprinderii menționate și intrarea în vigoare a Codului dat, Guvernul va fi obligat să finanțeze parțial menținerea și reconstrucția infrastructurii feroviare, precum și să acorde subvenții operatorilor de transport feroviar de pasageri. Potrivit inițiativei propuse, infrastructura va aparține statului, iar serviciile de tracțiune, transport de pasageri și marfă vor putea fi prestate de mai mulți operatori.

Autorii proiectului menționează că aprobarea noului Cod al transportului feroviar este condiționată de Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană.

Conform informațiilor prezentate de Ministerul Economiei și Infrastructurii, cu referire la situația de la Î.S. ”Calea Ferată din Moldova”, menținerea unor servicii și active care nu participă la realizarea activității de transport feroviar generează pierderi anuale de circa 100-200 mln de lei.

În cadrul ședinței în plen a Consiliului Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova sindicaliștii au analizat situația din ramură și și-au fixat drept obiectiv pentru următoarea perioadă apărarea drepturilor colective, individuale, economice, de muncă și sociale ale salariaților de la Î.S. ”Calea Ferată din Moldova” și păstrarea unității structurilor sindicale din ramura feroviară.

Departamentul mass-media și relații internaționale al CNSM