Reprezentanți ai Serviciul Fiscal de Stat (SFS) au prezentat marți, 22 octombrie, sindicaliștilor, conceptul Sistemului Informațional Automatizat „Registrul electronic al angajaților”.
Potrivit Marianei Chirtoacă, șef secție în cadrul Direcției dezvoltare informațională, IFS, Registrul electronic al angajaților va fi elaborat în 2 etape și va permite automatizarea proceselor de evidență a raporturilor de muncă ale angajaților, inclusiv ale zilierilor și va asigura păstrarea istoricului datelor referitoare la raporturile de muncă și accesarea lor în timp real. ”Sistemul va constitui unica sursă la nivel național privind angajații, angajatorii și raporturile de muncă ale acestora și vine să aducă beneficii tuturor părților aferente”, a spus ea.
Astfel, angajatul va dispune de posibilitatea vizualizării și extragerii în regim online a informației despre raporturile sale de muncă, va obține evidența și calculul automatizat al vechimii sale de muncă, excluzându-se necesitatea de a solicita un extras de la angajator.
Angajatorul va obține o procedură simplificată de înregistrare a angajaților și o optimizare a tuturor rapoartelor care sunt prezentate către diferite instituții ale statului. Totodată, acesta avea acces, cu acceptul și prin intermediul angajatului, la informația veridică privind biografia de muncă a acestuia.
La rândul său, statului i se oferă o evidență centralizată a informației aferentă angajaților și angajatorilor și gestionarea unui volum imens de date privind raporturile de muncă pe o perioadă lungă de timp, precum și obținerea unor rapoarte sau statistici, în dependență de profilul de activitate a fiecărei instituții.
Sergiu Sainciuc, vicepreședinte al Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova (CNSM), a opinat că implementarea unui astfel de registru este mai mult decât binevenită. ”Eliminarea carnetelor de muncă trebuia realizată concomitent cu introducerea unui mecanism alternativ de evidență a salariaților, în care să fie indicate mai multe date despre aceștia, să știm câți sunt, care sunt mișcările lor pe piața muncii. Pentru sindicate este important că o evidență totală va da posibilitatea să fie legiferați toți angajații”, a subliniat el.
Nu se știe cu exactitate când va derula implementarea Registrului electronic al angajaților, cert este faptul că până atunci conceptul sistemului va fi supus discuțiilor cu toate părțile interesate, atât cu mediul de afaceri, cât și cu instituțiile publice aferente, pentru a compila toate obiecțiile și propunerile acestora. ”Avem nevoie de consultații și de suportul tuturor părților care au tangență cu acest domeniu, inclusiv al sindicatelor”, a punctat Vitalie Ciumacenco, șef al Direcţiei Generale Metodologie proceduri fiscale, IFS.
Amintim, că prin modificarea Legii nr.123 din 7 iulie 2017 au fost introduse modificări la Codul muncii, fiind excluse toate normele referitoare la carnetul de muncă.
În prezent, în Republica Moldova nu există un sistem electronic de evidență integrată și sistematizată a informației aferente persoanelor angajate — cetățeni ai Republicii Moldova, cetățeni străini și apatrizi, inclusiv a informațiilor aferente rapoartelor de muncă ale acestora. Astfel, unicele surse de informații cu privire la persoanele angajate sunt datele declarate de către angajatori în dările de seamă fiscale prezentate Serviciului Fiscal de Stat (SFS), informațiile pe care le dețin Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) și Compania Națională de Asigurări în Medicină (CNAM) privind persoanele asigurate.
Departamentul mass-media și relații internaționale