Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova

CNSM pledează pentru excluderea contradicțiilor din legislația națională cu actele internaționale, care prejudiciază drepturile cetățenilor în domeniul muncii

15.02.2022

ssm

Igor Zubcu, președintele Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova (CNSM), a participat la data de 14 februarie, la lansarea studiului „Controlul de stat în domeniul muncii, securității și sănătății în muncă: divergențe între legislația națională și convențiile OIM ratificate de Republica Moldova”, eveniment organizat de Fundația „Friedrich Ebert” Moldova.

Conform studiului, Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător, precum și ajustările operate la Legea nr.140/2001 privind Inspectoratul de Stat al Muncii, conțin multiple contradicții în raport cu actele internaționale ratificate de Republica Moldova. Aceste contradicții birocratizează procedurile de control exercitate de inspectorii de muncă, conduc la diminuarea operativității activităților de inspecție, la reacție întârziată în situații de încălcare flagrantă a legislației, și/sau la prejudicierea drepturilor cetățenilor și a securității şi sănătății în muncă a acestora.

Analizele expuse în studiu arată că planul anual de controale, listele de verificare, delegația de control, planul de remediere etc., creează în rândul angajatorilor o percepție de fomalitate a procedurilor de control realizate de inspectorii de muncă și conduce la sporirea fenomenului „muncii la negru și achitării salariului în plic”. În ansamblu, contradicțiile Legii nr.131/2012 produc un impact cu grave repercusiuni de ordin politic și socio-economic.

Igor Zubcu, președinte al CNSM, a subliniat că neconformitatea Legii nr.131/2012 cu Convențiile OIM este sesizată de CNSM încă de la adoptarea acestei Legi, însă este necesar ca legislația națională să fie racordată la Convențiile OIM. În legătură cu aceasta, CNSM a înaintat o reclamație către OIM, însă, spre regret, recomandările experților OIM nu au fost luate în considerație de către autoritățile naționale, fapt ce îngrijorează Confederația deoarece restricțiile din Legea nr.131/2012 sunt în contradicție cu un sistem veritabil al Inspecției Muncii. Liderul sindical a subliniat că este important de fortificat rolul de control al ISM pentru a respecta drepturile cetățenilor, în speță dreptul la muncă – un drept fundamental care trebuie respectat obligatoriu și necondiționat.

Pentru a diminua impactul distructiv pe care îl produce Legea nr.131/2012 asupra activităților de control ale ISM se face oportună şi necesară ajustarea prevederilor din Legea nr. 131 din 8 iunie 2012 și Legea nr. 140 din 10 mai 2001 care vin în contradicție cu prevederile Convențiilor Organizației Internaționale a Muncii referitoare la Inspecția Muncii la care Republica Moldova este parte în aspecte ce țin de: periodicitatea efectuării controalelor; modul de organizare şi exercitare a controlului; asigurarea operativității exercitării controalelor; abilitățile şi capacitățile instituționale ale organului de control pentru asigurarea aplicării corecte, coerente, consecvente şi univoce a legislației în domeniul muncii, securității şi sănătății în muncă.

Totodată, pentru a ajusta legislația națională în domeniu cu standardele și recomandările internaționale, în studiu sunt propuse două opțiuni: Inspectoratul de Stat al Muncii să fie exclus de sub incidența Legii nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător; să fie modificată Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător și Legea nr.140/2001 privind Inspectoratul de Stat al Muncii în vederea armonizării lor cu dispozițiile Convențiilor Organizației Internaționale a Muncii. Ambele opțiuni presupun elaborarea de proiecte de lege pentru care sunt necesare dezbateri publice, consultarea partenerilor sociali și a Comisiei naționale pentru consultări și negocieri colective.

În cadrul prezentării studiului au fost expuse mai multe opinii și viziuni despre contradicțiile în legilsația cu privire la controlul de stat asupra activității de întreprinzător și ajustările operate la Legea nr.140/2001 privind Inspectoratul de Stat al Muncii. Pentru a exclude contradicțiile prezentate în studiu,  participanții la lansarea acestuia au menționat că este necesar de identificat soluții, acceptate de toate părțile, care au în vizor atît interesele salariaților cît și cele ale antreprenorilor.

Studiul examinează competența instituțională și funcțională a sistemelor de Inspecție a Muncii prin prisma activității Inspectoratului de Stat al Muncii, actelor internaționale în domeniul protecției muncii și a cadrului normativ național în domeniul protecției muncii. Studiul a fost elaborat de Adrian Lungu, expert în dreptul muncii, cu suportul Fundației „Friedrich Ebert” Moldova și poate fi accesat aici.

Conform datelor Inspectoratului de Stat al Muncii, pe parcursul anului 2021, la ISM au fost comunicate 617 evenimente de accidentare a lucrătorilor în câmpul muncii, în urma cărora au avut de suferit 654 persoane, din care 77 mortal. În perioada de referință, au fost stabilite și consemnate 17957 încălcări şi abateri de la prevederile actelor legislative şi normative, din care 10434 în domeniul raporturilor de muncă și 7523 – în domeniul securității și sănătății în muncă.

Departamentul mass-media și relații internaționale

Abonați-vă la canalul nostru pe Telegram https://t.me/sindicatemd