În ciuda unor progrese semnificative înregistrate în Republica Moldova, persistă mai multe provocări pentru activitatea sistemului național de securitate și sănătate în muncă (SSM) și a organismelor de inspecție a muncii. Aceasta este una dintre concluziile unui raport elaborat de către Valentin Mocanu, consultant al Organizației Internaționale a Muncii, care a desfășurat o analiză detaliata a actelor normative care reglementează modul de organizare și funcționare a sistemului de SSM în Republica Moldova.
De la începutul anului curent, s-a analizat rolul pe care îl au Ministerul Muncii și Protecției Sociale și Ministerul Sănătății, precum și responsabilitățile acestora pentru dezvoltarea de politici și strategii în domeniul SSM. Totodată, au avut loc consultări cu partenerii sociali pentru a evalua modul de funcționare al instituțiilor responsabile cu activitățile de monitorizare și control. S-a derulat și o serie de dezbateri directe, organizate în modul online, cu participarea reprezentanților principalelor instituții responsabile de domeniul SSM și ai partenerilor sociali.
Raportul relevă o serie de carențe cu care se confruntă sistemul de SSM: decalajele existente între legislația națională privind SSM și sistemele de sănătate în muncă și standardele internaționale aplicabile în acest domeniu; lipsa politicilor privind utilizarea echilibrată a acțiunilor de prevenire și a celor de impunere a respectării prevederilor legale; lipsa resurselor financiare, umane și tehnice; capacitate scăzută, la nivelul întreprinderilor, pentru derularea activităților de evaluare a riscurilor și de dezvoltare și implementare a masurilor necesare pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă.
De asemenea, raportul conține recomandări care ar putea contribui la îmbunătățirea sistemului de SSM din Republica Moldova cum ar fi: dezvoltarea capacitații instituționale a Inspectoratului de Stat al Muncii pentru eficientizarea activităților de monitorizare și control; îmbunătățirea cadrului legal privind procedurile de evaluare a riscurilor la nivelul întreprinderilor; intensificarea activității de monitorizare și control privind evaluarea riscurilor și dezvoltarea și implementarea de măsuri pentru îmbunătățirea condițiilor de securitate și sănătate în muncă.
În același timp, se recomandă dezvoltarea unor strategii speciale privind implementarea măsurilor de îmbunătățire a sănătății ocupaționale pentru anumite sectoare ale economiei sau categorii de lucrători, alocarea resurselor necesare în scopul îmbunătățirii capacității tuturor instituțiilor implicate în implementarea sistemului de management al SSM, îmbunătățirea mecanismului de colectare a datelor și a statisticilor, dezvoltarea unui mecanism de cooperare și sprijin care se adresează angajatorilor și lucrătorilor și reprezentanților acestora, în cadrul dialogului social instituționalizat.
Potrivit datelor Inspectoratului de Stat al Muncii, pe parcursul anului 2021, au fost comunicate 617 evenimente de accidentare a lucrătorilor în câmpul muncii, în urma cărora au avut de suferit 654 persoane, din care 77 mortal. În perioada de referință, au fost stabilite și consemnate 17957 încălcări și abateri de la prevederile actelor legislative și normative, din care 10434 în domeniul raporturilor de muncă și 7523 – în domeniul securității și sănătății în muncă.
Sursa foto: www.safetybydesigninc.com
Departamentul mass-media și relații internaționale
Abonați-vă la canalul nostru pe Telegram https://t.me/sindicatemd