Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova

CNSM cheamă guvernul şi patronatele să-şi onoreze obligaţiile asumate

07.03.2013

 

parteneriat620

Comitetul Confederal a notificat Comisiei naţionale pentru consultări şi negocieri colective solicitarea de examinare a stării de fapt privind aplicarea convenţiilor colective

În temeiul art. 41 din Codul muncii, Comitetul Confederal al Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova (CNSM) a examinat joi, 20 decembrie, modul în care partenerii sociali pun în aplicare prevederile convenţiilor colective (nivel naţional).

Veniturile salariale

Examinând etapele implementării Convenţiei  colective (nivel naţional) cu privire la salarizarea angajaţilor aflaţi în relaţii de muncă în baza contractelor individuale de muncă, Comitetul Confederal a subliniat că în baza acestui act şi a altor acte legislative şi normative, centrele sindicale naţional-ramurale au avut instrumentarul necesar pentru negocierea în convenţiile colective (nivel de ramură) a unui salariu tarifar corespunzător pentru categoria I de calificare.

Astfel, Federaţia Naţională a Sindicatelor din Agricultură şi Alimentaţie „AGROINDSIND” a negociat cu  Federaţia Naţională a Patronatului din Agricultură şi Industria Alimentară şi Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare un salariu tarifar pentru categoria I de calificare diferenţiat, de la 1350 până la 2000 de lei/lună, în funcţie de domeniul de activitate.  Pentru unităţile din agricultură partenerii sociali au negociat implementarea noilor salarii tarifare treptat, în funcţie de posibilităţile financiare, dar nu mai târziu de 1 septembrie 2012.

Federaţia Sindicatelor din Construcţii şi Industria Materialelor de Construcţii „SINDICONS” a negociat cu Federaţia Patronală a Constructorilor, Drumarilor şi  Producătorilor Materialelor de Construcţie „CONDRUMAT” şi Ministerul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului al Republicii Moldova salariul tarifar pentru categoria I de calificare pentru salariaţii din construcţii în mărime de 10 lei/oră sau cel puţin 1690 lei/lună, calculat pentru un program complet de lucru de 169 de ore în medie pe lună.

Sindicatul Lucrătorilor din sfera Deservirii Sociale şi Producerii de Mărfuri „Sindindcomservice” a negociat majorarea salariului tarifar pentru categoria I de calificare până la 1598 lei în întreprinderile prestatoare de energie termică, electrică şi apă şi până la 1302 lei în unităţile din sectorul comunal-locativ.

În materie de venituri salariale ale angajaţilor, unele sindicate au înregistrat progrese nesemnificative, iar altele nu s-au ales cu nimic. Potrivit sindicatelor,  starea de fapt este cauzată de modificarea art. 14 (4) din Legea salarizării prin care o prevedere de esenţă a fost înlocuită cu una dubioasă şi anume: „Cuantumul lunar total al salariului unui angajat, calculat în baza sistemului tarifar de salarizare, nu poate fi mai mic decât cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real, stabilit de Guvern”. În consecinţă, în 9 luni ale anului 2012 salariile angajaţilor din sectorul real au descrescut cu 13 la sută faţă de decembrie 2011.

Nocivitatea remuneraţiei

Conform prevederilor Convenţiei colective privind sporul la salariu pentru munca prestată în condiţii nefavorabile, angajaţilor care prestează munca în condiţii nefavorabile li se stabilesc, în funcţie de starea reală, spor de compensare. Mărimea concretă a sporurilor se stabileşte în funcţie de greutate şi nocivitate, în limitele negociate de partenerii sociali şi aprobate prin convenţia colectivă la nivel naţional şi ramural, dar nu mai mică de 25% din salariul minim pe ţară pentru lucrări în condiţii grele şi nocive şi nu mai mică de 50% din salariul minim pe ţară pentru lucrări în condiţii deosebit de grele şi deosebit de nocive. De la 1 ianuarie 2009 salariul minim pe ţară este egal cu 600 lei, însă pe parcursul a patru ani nu sunt  făcute modificările necesare, sporurile fiind calculate din salariul minim de 400 lei. Nici până în prezent Guvernul nu şi-a onorat obligaţiile.

În multe unităţi bugetare salariaţii sunt lipsiţi de măsuri de securitate şi sănătate în muncă, inclusiv şi de plata sporului de compensare. Neplata acestor sume băneşti salariaţilor care muncesc în asemenea condiţii este motivată de faptul că în bugetul statului nu sunt prevăzute surse financiare pentru acoperirea cheltuielilor respective, chiar şi în cazul în care locurile de muncă au fost evaluate sub aspectul nocivităţii. Mai mult, există cazuri în care unitatea bugetară este pusă în imposibilitatea de a efectua evaluarea stării reale a locurilor de muncă din punct de vedere a securităţii în muncă pentru a stabili gradul de nocivitate la locul de muncă.

Acest subiect urmează să fie examinat în regim de urgenţă la şedinţa ordinară a Comisiei naţionale pentru consultări şi negocieri colective.