Domnului Iurie LEANCĂ,
Prim-ministru al Republicii Moldova
Stimate domnule Prim-ministru,
Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova (CNSM) este indignată de faptul că în anul 2013 Guvernul a aprobat și a prezentat Parlamentului un proiect de lege privind serviciul public de alimentare cu apă și de canalizare fără avizul sindicatelor și fără elaborarea actelor normative care să stabilească modalităţile de implementare a lui, astfel încălcînd prevederile Legii privind actele normative ale Guvernului și altor autorități ale administrației publice centrale și locale, nr. 317-XV din 18.07.2003.
Cu toate că prevederile legii menţionate au intrat în vigoare de la 14 septembrie, curent, Guvernul nu a prezentat Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege în termen de 6 luni de la data publicării. Mai mult decît atît, Executivul, Agenţia Naţională pentru Reglementare Energetică (ANRE) şi autorităţile administraţiei publice centrale și locale nu au asigurat elaborarea actelor normative prevăzute de prezenta lege pentru aducerea lor în concordanţă cu aceasta.
Contrar prevederilor art. 7 din Legea privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare, nr. 303 din 13 decembrie 2013, ANRE nu a elaborat și nu a aprobat regulamentul cu privire la serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare, regulamentul cu privire la indicatorii de calitate ai serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, metodologia de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor pentru serviciul public de alimentare cu apă, de canalizare şi de epurare a apelor uzate, metodologia de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor la serviciile auxiliare furnizate de către operatori și regulamentul cu privire la stabilirea şi aprobarea, în scop de determinare a tarifelor, a consumului tehnologic şi a pierderilor de apă în sistemele publice de alimentare cu apă.
CNSM consideră nefondate acțiunile Întreprinderii Municipale „Infocom” care, neluînd în consideraţie prevederile punctului 69 al Regulamentului privind folosirea sistemelor comunale de alimentare cu apă și de canalizare, aprobat prin Hotărîrea Guvernului, nr. 656 din 27.05.2002, potrivit cărora pierderile de apă din reţelele comunale din interiorul blocurilor locative, rezultate din diferenţa volumului apei înregistrat de contorul de la branşamentul blocului şi volumul apei contorizate din apartamente, plus volumul calculat în baza normelor de consum, se atribuie organizaţiilor care exploatează reţelele respective, a inclus aceste pierderi în facturile proprietarilor/arendaşilor de apartamente.
Prin această acţiune, la eliberarea facturilor pentru plata serviciilor de alimentare cu apă caldă, apă rece și canalizare beneficiarilor de servicii din blocurile locative din Chișinău cu o depășire neargumentată a datelor reale ale contoarelor individuale, cetățenii orașului au fost nevoiți să achite suplimentar costul a 40-200 de lei pentru produsul neconsumat.
Legea menţionată prevede obligativitatea încheierii contractelor individuale între operator şi fiecare proprietar/chiriaş de apartament în parte, instalarea contoarelor pentru evidenţa consumului de apă şi achitarea de către beneficiarii de servicii a costului instalării acestora în baza tarifului distinct aprobat de Agenție.
Totodată, proiectul Metodologiei de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor pentru serviciul public de alimentare cu apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate elaborat de ANRE şi prezentat CNSM spre examinare prevede includerea în tarif a consumurilor şi cheltuielilor necesare pentru instalarea, reparaţia, verificarea metrologică şi înlocuirea contoarelor de apă pentru consumatorii casnici. CNSM nu este de acord cu aceasta pe motivul că proprietarii apartamentelor achită un tarif pentru instalare, procură contoarele de apă din contul lor, iar ANRE propune includerea costurilor respective în tariful pentru apă și canalizare.
CNSM constată că prevederile legii menționate vin în contradicție și cu prevederile Legii privind protecția consumătorilor, nr. 105-XV din 13.03.2003, potrivit cărora prestatorul de servicii este obligat să înmîneze bon de casă sau un alt document care confirmă faptul prestării serviciului, conform unui regulament aprobat de Guvern.
Legea mai prevede că, la încheierea de către S.A. „Apă-Canal Chișinău” a contractelor individuale cu consumătorii de apă, gestionarul blocului locativ are obligația de a transmite operatorului reţelele interne de alimentare cu apă şi de canalizare ale blocului locativ pentru deservire şi exploatare. Cu regret, aceste prevederi ale legii nu au fost îndeplinite de părțile participante la implementarea ei în termenul prevăzut.
Reieșind din cele expuse, precum și pentru a nu admite încălcarea în continuare a drepturilor consumatorilor, CNSM solicită, stimate domnule Prim-minstru, iniţierea procedurii de anulare a alin. (2) al art. 29 din Legea privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare, iar pînă la aceasta – sistarea includerii în facturile pentru apă a diferenţelor dintre volumul de apă înregistrat de contorul comun instalat la branșamentul blocului şi datele contoarelor individuale instalate în apartamente pînă la aducerea în concordanţă a actelor normative și legislative pe problema menţionată.
Cu respect,
Președinte
Oleg BUDZA