La ceva mai mult de 3 luni de la desfășurarea lucrărilor Congresului III al Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova, astăzi, 28 septembrie, în cadrul ședinței Comitetului Confederal al CNSM a fost discutat subiectul privind realizarea revendicărilor ce se conțin în Declarația cu privire la situația social-economică în țară, ce a fost adoptată de către forul suprem al sindicatelor din Moldova. Amintesc că acest document a fost remis pentru informare, luare de atitudine și întreprinderea măsurilor corespunzătoare Parlamentului, Guvernului și Confederației Naționale a Patronatului din Republica Moldova.
Astfel, întru îmbunătățirea situației sociale și economice a salariaților, membri de sindicat, CNSM a cerut modificarea legislației în vederea stabilirii salariului minim unic pe țară în funcție de salariul mediu pe economie, conform prevederilor Cartei sociale europene (revizuită). Cum au reacționat partenerii de dialog social, îndeosebi Guvernul? CNSM a primit un răspuns de la Ministerul Economiei și Infrastructurii (MEI), care relatează că examinarea posibilităților financiare pentru anul 2017 denotă lipsa mijloacelor financiare pentru acoperirea altor angajamente, decât cele asumate de Guvern, precum și imposibilitatea de a identifica mijloace disponibile pentru asigurarea financiară a majorărilor salariale în modul propus de Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova.
Țintind majorarea salariilor angajaților, membri de sindicat, și combaterea economiei informale, care reprezintă o gaură neagră pentru țara, CNSM a inclus în Declarație revendicarea privind stimularea creării și declarării locurilor de muncă, precum și penalizării corespunzătoare în cazurile de utilizare a muncii nedeclarate și achitării salariilor ”în plic”. Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale a informat CNSM că a fost elaborat proiectul legii pentru completarea și modificarea unor acte legislative care stabilește penalități, sub formă de impozit pe venit, contribuție de asigurare socială, primă de asigurare obligatorie de asistență medicală pentru utilizarea muncii nedeclarate și pentru achitarea salariilor ”în plic”. De asemenea, proiectul prevede instituirea răspunderii penale pentru utilizarea muncii nedeclarate a mai mult de 8 persoane și pentru admiterea restanțelor la plata salariilor pe un termen mai mare de 3 luni, pentru utilizarea muncii nedeclarate a până la 7 persoane și pentru achitarea salariilor ”în plic”.
CNSM a cerut Parlamentului, Guvernului, Avocatului Poporului și Consiliului pentru Prevenirea și Eliminarea Discriminării și Asigurarea Egalității excluderea prevederilor discriminatorii produse odată cu implementarea reformei recente a sistemului de pensionare. Drept reacție, Consiliul pentru Prevenirea și Eliminarea Discriminării și Asigurarea Egalității a solicitat ca Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale să întreprindă toate măsurile în vederea modificării actelor normative și legislative ce conțin prevederi discriminatorii cu referire la stabilirea pensiilor.
Cât privește cererea privind elaborarea și promovarea unor propuneri coordonate pentru perfecționarea cadrului legal ce vizează domeniul muncii, în conformitate cu principiile parteneriatului social, care să apere în mod echitabil interesele salariaților, angajatorului și statului, Guvernul nu a prezentat nici o informație despre situația creată în ce privește promovarea proiectului de lege ce ține de modificarea și completarea Codului muncii, prin intermediul Consiliului economic de pe lângă Prim-ministru al RM.
Declarația Congresului III al CNSM cu privire la situația social-economică din țară prevede și restabilirea drepturilor și atribuțiilor organelor de supraveghere și control asupra respectării legislației muncii, potrivit standardelor internaționale la care Republica Moldova este parte. Însă, MEI susține că Legea nr. 131/2012, care a redus din împuternicirile, drepturile Inspectoratului de Stat al Muncii, nu impune vreo obligație de a obține permisiunea pentru a efectua un control. Suplimentar, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale a relatat că Inspectoratul de Stat al Muncii a elaborat 2 proiecte de legi, dar examinarea lor a fost suspendată în contextul reformei controlului de stat asupra activității de întreprinzător.
Comitetul Confederal al CNSM a insistat în mod repetat ca Guvernul RM să urgenteze elaborarea și aprobarea proiectului de Lege privind salarizarea unitară în sectorul bugetar , a proiectului de Lege de modificare și completare a Legii nr.156 din14.10.1998 privind sistemul public de pensii în vederea asigurării executării Deciziei Consiliului pentru Prevenirea și Eliminarea Discriminării și Asigurarea Egalității din 22 iunie 2017 asupra cauzei nr.32/17, precum și a proiectului de Lege pentru completarea și modificarea unor acte legislative ce are drept scop minimizarea practicii de achitare a salariilor ”în plic” și a muncii ”la negru”.
Departamentul mass-media și relații internaționale al CNSM