Începând cu data de 25.05.22 Convenția Organizației Internaționale a Muncii nr. 161 privind serviciile de sănătate ocupațională, adoptată la Geneva la 7 iunie 1985 a intrat în vigoare și urmează a fi aplicabilă și în Republica Moldova. Cu toate acestea, armonizarea legislației naționale privind sănătatea ocupațională la prevederile convenției lasă de dorit.
Convenția nr. 161/1985 privind serviciile de sănătate ocupațională prevede că fiecare stat care a ratificat convenția își asumă responsabilitatea să dezvolte în mod progresiv servicii de sănătate ocupațională pentru toți lucrătorii. Dacă serviciile de sănătate în muncă nu pot fi create imediat pentru toate întreprinderile, atunci fiecare membru al organizației elaborează planuri pentru stabilirea unor astfel de servicii, în consultare cu cele mai reprezentative organizații ale angajatorilor și lucrătorilor. Cu toate că a fost elaborat și adoptat un Plan de acțiuni pentru implementarea convenției în cauză, practic, sunt restanțe în realizarea tuturor măsurilor preconizate.
În conformitate cu prevederile convenției, crearea serviciilor de sănătate ocupațională se stabilesc:
De asemenea, serviciile de sănătate ocupațională pot fi create: a) de întreprinderi sau de un grup de întreprinderi; b) de organele de stat sau serviciile oficiale; c) de instituțiile de asigurare socială; d) de orice alte organe, împuternicite de organele competente ale puterii; e) în comun cu câteva organe enumerate mai sus.
Serviciile de sănătate ocupațională execută următoarele funcții adecvate riscurilor profesionale ale întreprinderii:
Suplimentar, este necesar de cunoscut că la baza siguranței și sănătății ocupaționale (SSO) mai stau următoarele Convenții ale Organizației Internaționale a Muncii:
Convenția OIM nr. 155 (1981) cu privire la siguranța și sănătatea ocupațională și Recomandarea nr. 164
Scopul acesteia vizează adoptarea unei politici naționale coerente a siguranței și sănătății ocupaționale. La baza sunt acțiunile de promovare a SSO care trebuie întreprinse atât la nivel național, cât și la nivel de întreprindere. Tot aici sunt specificate drepturile și responsabilitățile de bază ale angajatorului și angajatului.
Drepturile și responsabilitățile care revin angajatorului:
– a asigura în limitele posibile, locuri de muncă, tehnică, echipament, proces și agenți fără riscuri pentru sănătate;
– a asigura muncitorul cu echipament de protecție individual adecvat, fără implicarea financiară a angajatului;
– a asigura măsuri de acțiune în caz de urgență și accidente;
– a consulta, informa și antrena în SSO angajații și reprezentații acestora.
Drepturile și responsabilitățile care revin angajaților:
– a fi informați și antrenați în siguranța și sănătatea ocupațională;
– a se exclude rezonabil, justificat din situațiile care prezintă risc pentru viață și sănătate;
– a fi consultat și cooptat în domeniul SSO;
– a fi instruiți în SSO;
– a utiliza corect echipamentul de protecție individual;
– a raporta situațiile periculoase, accidentele și traumele la locul de muncă.
Convenția OIM nr. 187 (2006) cu privire la Cadrul siguranței și sănătății ocupaționale și Recomandarea nr. 197
Această convenție prevede crearea și promovarea unei culturi naționale de prevenire în domeniul siguranței și sănătății ocupaționale și stabilește un sistem național în SSO.
Aceste convenții au fost ratificate de Republica Moldova (Convenția OIM nr. 155 (1981) a fost ratificată în anul 2000, Convenția OIM nr. 187 (2006) a fost ratificată în 2010 și Convenția OIM nr. 161 (1985) a fost adoptată în anul 2021 și a intrat în vigoare la data de 25.05.22 și, respectiv, țara noastră trebuie să își ajusteze cadrului legal național în conformitate cu ele.
Departamentul protecție social-economică