Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova (CNSM) cere Parlamentului Republicii Moldova ca în proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2017 să fie prevăzute resursele financiare necesare pentru asigurarea majorării salariului minim pe țară pînă la nivelul minimului de existență și o ulterioară stabilire a acestuia în raport de 50 la sută din salariul mediu pe economie.
O Declarație în acest sens a fost expediată miercuri, 14 decembrie, președintelui Parlamentului, Andrian Candu, președintelui Comisiei parlamentare economie buget și finanțe, Ștefan Creangă și președintelui Comisiei parlamentare protecţie socială, sănătate şi familie, Oxana Domenti.
Mai jos plasăm conținutul integral al documentului:
DECLARAȚIA Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova privind majorarea salariului minim pe țară
Declarăm îngrijorarea în legătură cu tergiversarea de către Guvernul Republicii Moldova a reexaminării și majorării salariului minim pe țară.
În conformitate cu prevederile Legii nr. 1432 din 28.12.2000 privind modul de stabilire și reexaminare a salariului minim, Guvernul, împreună cu patronatele și sindicatele, trebuie să examineze, cel puțin o dată pe an, majorarea cuantumului salariului minim, ținîndu-se cont de modificarea indicelui prețurilor de consum și de evoluția salariului mediu pe economia națională în perioada de referință, de volumul produsului intern brut, de productivitatea muncii, precum și de mărimea valorică a minimului de existență.
Cu toate acestea, salariul minim pe țară nu a fost modificat din 01.10.2014, fiind stabilit la acea dată în mărime de 1000 de lei.
Pornind de la faptul că din anul 2014 pînă în prezent evoluția socială și economică a avut repercusiuni negative asupra nivelului de trai și a puterii de cumpărare a veniturilor salariaților, a crescut indicele prețurilor de consum cu circa 119,0%, a sporit minimul de existență cu 8,8%, salariul minim pe țară acoperind doar 55,0% din acesta, este imperios necesară majorarea salariului minim pe țară.
Mai mult decît atît, în anul 2016 nu au fost realizate modificări în vederea reducerii poverii fiscale asupra veniturilor persoanelor fizice, mărimea scutirilor personale rămînînd la nivelul anilor precedenți.
Concomitent, în anul 2016 a avut loc o creștere a cuantumului minim garantat al salariului în sectorul real pînă la 2100 de lei, creîndu-se o discrepanță de peste două ori între garanțiile minime în sectorul real și în cel bugetar.
Majorarea salariului minim pe țară ar duce la sporirea motivației munci a peste 107 mii de angajați din sectorul bugetar, salarizați în baza Rețelei tarifare unice, majoritatea dintre care, pe parcursul a 3 ani de zile, nu au beneficiat de majorări salariale, salariile de funcție ale acestora constituind de la 1000 de lei pînă la 1500 de lei.
De asemenea, este inadmisibil de a menține nivelul actual al salariului minim aproape de nivelul pensiei minime pentru limită de vîrstă, care, începînd cu 1 aprilie 2016, constituie 948,84 de lei.
Salariul minim în Republica Moldova, în comparație cu cel din țările din regiune, este cel mai mic – de doar circa 46 de euro. Spre exemplu, în România, salariul minim brut este de circa 277 de euro, în Rusia – circa 117 euro, în Ucraina – 58 de euro și urmează a fi dublat de la începutul anului 2017.
Totodată, este necesar de menționat că recomandările Uniunii Europene, adresate tuturor țărilor care se confruntă cu creșterea șomajului și a sărăciei, sunt cele de sporire a nivelului salariului minim pînă la nivelul de 60% din salariul mediu pe economie.
În context, cerem cu insistență Parlamentului Republicii Moldova ca în proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2017 să fie prevăzute resursele financiare necesare pentru asigurarea majorării salariului minim pe țară pînă la nivelul minimului de existență și o ulterioară stabilire a acestuia în raport de 50 la sută din salariul mediu pe economie.
Președinte Oleg BUDZA