Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova

Inspectoratul de Stat al Muncii va lansa o platformă digitală de monitorizare a accidentelor de muncă

16.11.2021

platforma ssm

Organizația Internațională a Muncii (OIM), împreună cu Inspectoratul de Stat al Muncii (ISM) au organizat astăzi, 16 noiembrie, un atelier de lucru cu privire la lansarea unei platforme digitale, care va fi disponibilă în timpul apropiat, menită să faciliteze activitatea inspectorilor de muncă din R. Moldova în monitorizarea accidentelor de muncă și a petițiilor parvenite de la persoane.

La lucrările atelierului, care s-a desfășurat în format online, au participat reprezentanți ai OIM și ISM, Ministerului Muncii și Protecției Sociale, Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova, Confederației Naționale a Patronatului din Moldova, organizații non-guvernamentale și agenți economici.

Ala Lipciu, coordonatoare națională a OIM în R. Moldova, a menționat că lansarea unei platforme de acest tip se înscrie în prevederile și obiectivele Programului de Țară privind Munca Decentă (PȚMD) pentru anii 2021-2024, semnat recent, în vederea îmbunătățirii situației în domeniul securității și sănătății în muncă, afectată semnificativ în ultimii ani în urma reformei inspecției muncii.

Igor Ciloci, director adjunct al Inspectoratului de Stat al Muncii, a subliniat că implementarea unor soluții digitale, inovative, vor contribui la o mai bună analiză a situației, pentru recepționarea accidentelor de muncă și a petițiilor, la stocarea lor în baza de date.

Platforma este formată din 4 componente de bază: 1. platformă de raportare a accidentelor de muncă; 2. platformă de gestionare a plângerilor; 3. platformă de E-learning; 4. platformă a cunoștințelor. Platforma stabilește persoanele implicate în procedura de cercetare, etapele cercetării, mecanismul de raportare a accidentelor de muncă, gestionarea rapoartelor statistice și, în același timp, oferă posibilități de organizare a unor activități de instruire a inspectorilor de muncă.

De asemenea, platforma conține un modul prin intermediul căruia persoana poate informa Inspectoratul despre producerea unui accident de muncă și conține un modul de transmitere a petițiilor, care pot fi expediate atât individual sau colectiv, cât și anonim.

Participanții la atelier și-au exprimat recunoștința reprezentanților OIM pentru suportul acordat la digitalizarea Inspectoratului de Stat al Muncii și a proceselor de monitorizare a accidentelor de muncă, conform standardelor și cerințelor internaționale. Totodată, ei au venit cu unele completări și recomandări de perfecționare a platformei.

De la începutul anului până pe data de 15 noiembrie 2021 au fost comunicate Inspectoratului de Stat al Muncii 507 evenimente de accidentare a lucrătorilor în câmpul muncii. Dacă luăm în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut se contată o creștere a accidentării la locul de muncă a lucrătorilor.  Spre regret, în perioada sus-menționată s-au comunicat 12 accidente suferite în anii precedenți (anul 2020 – 3). Este destul de dificil de a cerceta un accident de muncă produs în anii precedenți, când nu este menținută neschimbată situația reală la locul de muncă și starea utilajului așa, precum era în momentul producerii evenimentului, când este un flux de personal și nici un martor ocular numai activează la unitatea dată, când lipsesc orice schițe și fotografii referitoare la eveniment etc.

Departamentul mass-media și relații internaționale