Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova

Octavian Calmîc: Datoriile salariale de la Calea Ferată – o problemă sistemică, ce trebuie să fie soluționată cu eforturi comune

06.12.2016

calea_ferata_oane_ws

Restanțele la salariile angajaților de la ÎS ”Calea Ferată din Moldova” au constituit subiect de dezbateri în cadrul ședinței de săptămâna trecută a Comisiei naționale pentru consultări și negocieri colective, după ce reprezentanții Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova (CNSM) au cerut să fie întreprinse un șir de măsuri ce ar descuraja angajatorii să admită datorii la plata salariilor.

Conform datelor furnizate de centrele sindicale național-ramurale, la întreprindere, unde lucrează circa 10 mii de persoane, suma restanțelor salariale a depășit 127 mln de lei, în luna octombrie 2016.

În 2015, sindicatele din ramură au încheiat un acord cu conducerea întreprinderii, care s-a angajat timp de un an să lichideze datoriile la salarii. Acordul nu a fost respectat. În urma  multiplelor proteste ale feroviarilor la Bălți, Basarabeasca, Ocnița, Bender, Revaca și Chișinău, care au avut loc în perioada iulie-septembrie curent, s-a început achitarea lunară a salariilor, dar au rămas datoriile adunate din anii precedenți, care s-au format din cauza gestionării ineficiente a întreprinderii de stat de către fostele conduceri, spun reprezentanții sindicatelor.

Iurie Chirinciuc, ministrul transporturilor și infrastructurii drumurilor, a invocat ca argument principal reducerea semnificativă, în 2015-2016, a fluxului de mărfuri transportate din cauza conflictului dintre Ucraina și Federația Rusă, dar și lipsa unor tarife clare cu Transnistria.

”Atunci când am fost numit în funcție, datorii erau și la Portul Internațional Liber  Giurgiulești, dar și la Aviația Civilă. La ziua de azi am reușit lichidarea acestora, rămânând doar datoriile preluate de la Calea ferată”, a menționat el.

În 2017 va demara procesul de reformare a întreprinderii, în urma căreia urmează a fi disponibilizați 3 mii de angajați. ”Conform contractului colectiv de muncă, fiecare salariat, eliberat la inițiativa angajatorului, trebuie să primească câte 2 mii de lei pentru fiecare an lucrat, dar, din lipsa banilor, nu putem realiza acest lucru, ceea ce tergiversează reforma despre care se vorbește de mult timp”, a spus Chirinciuc.

După ce Ministerul Transportului și Infrastructurii Drumurilor, împreună cu Ministerul Finanțelor, au renegociat, mai bine de un an, încheierea contractului de refinanțare cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), fiind  ratificat și contractul cu Banca Europeană de Investiții (BEI), problema datoriilor va putea fi, în sfârșit, soluționată, a dat asigurări ministrul.

El a ținut să sublinieze și necesitatea subvenționării de către stat a transportului de pasageri intern și internațional la Calea Ferată. ”Toate țările din lume subvenționează acest transport, pe când noi generăm pierderi anuale. Venim cu inițiative, dar Guvernul spune că nu are bani. Haideți să soluționăm odată această problemă”, a îndemnat el.

Octavian Calmîc, viceprim-ministru, ministru al Economiei și președinte al CNCNC a subliniat că problema datoriilor de la Calea Ferată este una sistemică, ce trebuie să fie soluționată cu eforturi comune, prin intermediul instituțiilor publice, în gestiunea cărora se află întreprinderea, a conducerii și a Consiliului de administrare, care poartă răspunderea. ”Angajamentele trebuie să fie respectate și realizate”, a spus oficialul.

La rândul său, Igor Crapivca, vicepreședinte al Confederației Patronatului din Republica Moldova, a menționat despre oportunitatea inițierii unui program de recalificare profesională pentru angajații căii ferate care vor fi disponibilizați. O altă problemă care necesită o atenție sporită este și faptul că, în perioada de șomaj tehnic, 60-80% dintre salariații Căii Ferate lucrează în sectorul informal, pentru a se întreține, a precizat el.

Menționăm, că pe parcursul mai multor luni ale anului curent, angajații ÎS ”Calea Ferată din Moldova” își revendică drepturile salariale, desfășurând proteste la locul de muncă sau în fața instituțiilor publice. De când au început problemele privind plata salariilor, tot mai mulți feroviari abandonează serviciul.

Într-o investigație a Centrului de Investigații Jurnalistice, efectuată recent la comanda Fundației Friedrich Ebert Stiftung, conducerea întreprinderii a declarat că anual se atestă pierderi de 160 mln lei, costurile de întreținere a spitalelor din domeniul feroviar fiind de 20 mln lei anual, iar 40 de milioane merg în fiecare an pentru asigurările în sănătate și cele sociale. Aceeași investigație arată că Calea Ferată din Moldova a ratat în anii precedenți venituri de peste 50 de milioane de lei numai de la darea în arendă a vagoanelor, banii neajungând în conturile întreprinderii de stat, dar în cele ale unor companii dubioase.

Departamentul mass-media și relații internaționale