Organele de supraveghere şi control asupra respectării legislaţiei muncii la care pot apela salariaţii în cazul în care li s-a încălcat un drept reglementat de legislaţia muncii sunt mai multe.
Unele dintre ele sunt în mod direct indicate de Codul muncii (art. 371), altele sunt specificate în anumite acte legislative sau chiar în acte subordonate legii. Însă, scopul pe care şi-l pune salariatul, apelând la cutare sau cutare organ cu competenţe de supraveghere şi control asupra legislaţiei muncii, este acelaşi, adică examinarea adresării sale şi prin urmare restabilirea într-un drept care i-a fost încălcat. În continuare vom specifica doar câteva mecanisme juridice de apărare a drepturilor de muncă la care pot apela salariaţii.
Supravegherea şi controlul asupra respectării actelor legislative şi altor acte normative ce conţin norme ale dreptului muncii, potrivit art. 371 din Codul muncii se exercită de: Inspecţia Muncii; Serviciul de Supraveghere de Stat a Sănătăţii Publice; Ministerul Economiei (referitor la standardizare, reglementări tehnice şi metrologie în sfera muncii); Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţii Excepţionale; Inspecţia de Stat în Construcţii şi altele. Un loc aparte în sistemul organelor de control asupra respectării actelor legislative şi altor acte normative în domeniul muncii îl ocupă sindicatele, care dispun de atribuţii în domeniu conform Legii sindicatelor. Suportul juridic care reglementează atât dreptul, cât şi modul şi condiţiile în care salariatul poate apela la unul sau altul din aceste organe cu competenţă specială în domeniu este diferit, fiind reglementat de mai multe acte normative.
Alegerea mecanismului sau a organului competent de apărare a dreptului încălcat depinde de mai mulţi factori, cum ar fi: statutul juridic al persoanei lezate în drepturi (este sau nu în raporturi de muncă); natura dreptului lezat (un drept individual sau colectiv); gravitatea faptei prin intermediul căreia a fost lezat dreptul salariatului (infracţiune, contravenţie administrativă) etc.
Sesizarea Inspecţiei Muncii
Inspecţia Muncii este cel mai important organ de specialitate în domeniul exercitării controlului de stat asupra respectării legislaţiei muncii.
Obiectul unei sesizări depuse la Inspecţia Muncii poate fi orice caz de încălcare a legislaţiei referitoare la: contractele individuale şi colective de muncă; timpul de muncă şi de odihnă; retribuirea muncii; munca minorilor şi a femeilor; securitatea şi sănătatea în muncă şi alte norme ale legislaţiei muncii.
Totodată, menţionăm că competenţa Inspecţiei Muncii se extinde asupra autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, întreprinderilor, unităţilor şi organizaţiilor, cu orice tip de proprietate şi formă juridică de organizare, precum şi asupra persoanelor fizice care angajează salariaţi.
În acelaşi timp competenţa Inspecţiei Muncii de a efectua supravegherea şi controlul asupra respectării legislaţiei muncii nu este cu titlu absolut.
Astfel, în cadrul structurilor organelor de forţă ale statului aflate în subordinea Ministerului Apărării, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Naţional de Informaţii, Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat, Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al MAI, Poliţiei de Frontieră, Departamentului Instituţiilor Penitenciare, Centrului Naţional Anticorupţie, supravegherea controlului de stat asupra respectării legislaţiei muncii le efectuează serviciile de specialitate din cadrul acestor organe, care au însă competenţă numai pentru structurile respective departamentale. Lucrătorii acestor organe, în cazul în care consideră că se încalcă prevederile legislaţiei muncii în cadrul unităţii aflate în subordinea organelor menţionate mai sus, sunt în drept de a sesiza serviciile specializate de inspecţie a muncii competente pentru structurile din subordinea organelor respective ale statului.
Astfel, oricare salariat, care prestează o muncă la un angajator, inclusiv la o persoană fizică, cu excepţia structurilor menţionate mai sus, este în drept să sesizeze Inspecţia Muncii, inclusiv prin intermediul organelor ei teritoriale, în cazul în care i-a fost încălcat un drept al muncii. Acest drept îl au nu doar salariaţii, ci şi foştii salariaţi, precum şi persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, dacă ele dispun de probele necesare în acest sens din care derivă că le-a fost încălcat un drept subiectiv reglementat de legislaţia muncii.
Dreptul de a sesiza Inspecţia Muncii este menţionat în p. 24 din Regulamentul Inspecţiei Muncii conform căruia inspectorul de muncă este obligat să examineze, în termenele stabilite petiţiile cetăţenilor. Dreptul unei persoane de a sesiza Inspecţia Muncii decurge şi din interpretarea art. 377 din Codul muncii şi art. 9 din Legea privind Inspecţia Muncii.
Este important de menţionat că inspectorii Inspecţiei Muncii, conform art. 377 din Codul muncii sunt obligaţi să păstreze confidenţialitatea asupra sursei oricărei reclamaţii care semnalează încălcarea dispoziţiilor actelor normative referitoare la muncă, protecţia muncii (securitatea şi sănătatea în muncă) şi să nu dezvăluie angajatorului faptul că respectivul control a fost efectuat în urma unei reclamaţii.
Salariatul care sesizează Inspecţia Muncii pe problemele ce ţin de competenţa acesteia e bine să cunoască şi faptul că, prevederile p. 24 din Regulamentul acestui organ de supraveghere şi control de stat obligă inspectorul de muncă să informeze, cu ocazia efectuării controalelor nu numai patronul (angajatorul), dar şi reprezentanţii salariaţilor (sindicatele) despre prezenţa lui la unitate, cu excepţia cazurilor când aceasta ar putea dăuna efectuării controlului. De asemenea inspectorul de muncă, în temeiul Regulamentului nominalizat este obligat să respecte cu stricteţe drepturile cetăţenilor, să fie obiectiv şi imparţial în acţiunile sale, să nu aibă nici un fel de interes direct sau indirect, la unităţile care se află sub incidenţa controlului său, să aducă la cunoştinţa nu numai a angajatorului dar, de asemenea şi a reprezentanţilor salariaţilor (sindicatelor), rezultatele controalelor efectuate.
Un loc aparte în sistemul organelor de control asupra respectării actelor legislative şi altor acte normative în domeniul muncii îl ocupă sindicatele
Drept urmare a sesizării Inspecţia Muncii potrivit art. 374 din Codul muncii este în drept să constate contravenţiile prevăzute de art. 55–61 din Codul Contravenţional al Republicii Moldova. Aceste contravenţii se referă la: încălcarea legislaţiei muncii, a legislaţiei cu privire la securitatea şi sănătatea în muncă; utilizarea muncii nedeclarate; încălcarea legislaţiei privind ocuparea forţei de muncă şi protecţia socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă; încălcarea termenelor de plată a salariilor; admiterea minorilor la muncă care prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea lui sau atragerea minorului la muncă care prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea acestuia; eschivarea reprezentanţilor părţilor de la negocieri asupra încheierii, modificării sau completării contractului colectiv de muncă sau încălcarea termenului de negocieri; neasigurarea activităţii comisiei în vederea încheierii în termen a contractului colectiv de muncă; refuzul neîntemeiat al angajatorului de a încheia contractul colectiv de muncă; împiedicarea exercitării dreptului salariaţilor de a întemeia sindicate şi de a se afilia lor pentru apărarea intereselor profesionale, economice şi sociale şi de a se înscrie în ele.
În cazul sesizării Inspecţiei Muncii pe motivul încălcării termenelor de plată a salariilor este important de menţionat că pe lângă faptul că aceasta (încălcarea termenelor de plată a salariilor) constituie o contravenţie prevăzută de Codul contravenţional al Republicii Moldova, ea potrivit art. 7 alin. (4) din Codul muncii se mai consideră şi muncă forţată, (obligatorie) care prin acelaşi articol din Codul muncii este interzisă.
Cu alte cuvinte în sensul acestei dispoziţii legale, angajatorul pe perioada încălcării termenelor stabilite de plată a salariului sau de achitare parţială a acestuia, nu este în drept să solicite sau să ceară salariatului efectuarea obligaţiilor sale de muncă, dar salariatul nu este în drept pe această perioadă să presteze munca respectivă care este atribuită la muncă forţată şi este interzisă. Or, această dispoziţie legală constituie o măsură de protejare a salariatului ce ţine de asigurarea plăţii la timp a salariului pentru munca prestată.
Este semnificativ faptul că, încălcarea termenelor stabilite de plată a salariului sau achitarea parţială a acestuia este atribuită la munca forţată şi potrivit art. 7 alin. (4) lit. a) din Codul muncii este interzisă.
Însă, reglementările legale la acest capitol nu specifică cu destulă claritate statutul juridic al salariatului în vederea menţinerii salariului acestuia în perioada muncii forţate pe motivul încălcării termenelor de plată a salariului. Considerăm necesar ca legislaţia să garanteze remunerarea pe întreaga perioadă de interzicere a muncii forţate, pe motivul neachitării la timp a salariului din vina angajatorului. (Va urma)
Ion PREGUZA,
şeful Departamentului juridic al CNSM