Conducerea Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova (CNSM) a efectuat o vizită de lucru la Școala Profesională nr. 10 din or. Chișinău pentru a discuta cu administrația școlii care sunt problemele cu care se confruntă în procesul implementării învățământul dual și cum sunt instruiți tinerii.
Potrivit lui Petru Chiriac, vicepreședinte al CNSM, vizita la Școala Profesională nr. 10 din or. Chișinău face parte dintr-un plan amplu de activități de monitorizare a rezultatelor implementării învățământului dual, pentru a identifica care sunt dificultățile semnalate de instituțiile de învățământ, antreprenori și elevi. Informațiile respective vor fi ulterior comunicate responsabililor din cadrul Guvernului Republicii Moldova, patronatelor și partenerilor CNSM.
“Observăm că în ultimii ani în Republica Moldova a început să se dezvolte învățământul dual. Acest tip de învățământ este de inspirație occidentală care presupune beneficii atât pentru elevi cât și pentru antreprenori. Deși este apreciat drept un model de succes în alte țări, constatăm că în țara noastră încă mai avem multe de făcut pentru a populariza acest tip de învățământ inovativ. Vedem un viitor în ceea ce privește învățământul dual, care va da un impuls dezvoltării economiei naționale și va reduce migrația forței de muncă”, a subliniat vicepreședintele CNSM.
După cum a comunicat Anatolie Țîțu, directorul Școlii Profesionale nr. 10 din or. Chișinău, procesul de pregătire a viitorilor specialiști decurge anevoios, deoarece nu sunt respectate toate prevederile legislației cu privire la învățământul dual, și este necesară o mai mare implicare a mediului de afaceri în dezvoltarea programelor educaționale care să îmbine eficient partea de pregătire profesională teoretică cu cea practică.
La Școala Profesională nr. 10 din or. Chișinău învățământul dual a început să fie implementat în anul 2014. Actualmente sunt formate 4 grupe care învață conform acestui program, cu un efectiv total de circa 120 de elevi, iar durata studiilor este de 2 ani. Tinerii sunt instruiți la următoarele meserii: strungar-multiprofil și operator la mașini-unele cu comandă numerică.
Precizăm că învățământul dual reprezintă un concept educațional inspirat de modele aplicate în mai multe țări din Europa de Vest, de pregătire a forței de muncă calificate, conform necesităților angajatorilor locali și investitorilor străini.
Conform datelor Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, în anul 2018 peste 660 de elevi își desfășurau studiile la 21 de programe de formare profesională prin învățământ dual, care se realizau în parteneriat cu 19 instituții de învățământ și 43 de agenții economici.
Departamentul mass-media și relații internaționale al CNSM