Membrii Comisiei Naționale pentru Consultări și Negocieri Colective (CNCNC) s-au întrunit ieri, 25 mai, în ședință, pentru a examina un șir de chestiuni.
Astfel, partenerii sociali au examinat cele 36 de propuneri de modificare și completare a Codului muncii, prezentate de Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei.
Proiectul prevede, printre altele, scutirea angajatorilor de obligația de a prezenta statele de personal inspecției teritoriale de muncă și de a elibera salariaților permise nominale de acces la locul de muncă, excluderea perioadei de probă la angajarea tinerilor specialiști în cazul încheierii contractului individual de muncă și concedierea ulterioară a acestora fără ca angajatorul să mai fie obligat să-și argumenteze decizia. De asemenea, se propune micșorarea cu 2 ani a concediului suplimentar neplătit pentru îngrijirea copilului, limitarea acțiunii contractelor colective de muncă, dar și privarea sindicatelor de dreptul de a se opune concedierii angajaților.
În cadrul ședinței, sindicaliștii au prezentat avizul său asupra acestui document, prin care resping propunerile înaintate, deoarece acestea diminuează drepturile și garanțiile salariaților membri de sindicat, eficacitatea dialogului social și importanța contractelor colective de muncă. Totodată, modificările propuse contravin prevederilor constituționale și normelor dreptului internațional, nu au la bază o analiză fundamentată din punct de vedere economic, unele dintre acestea încurajând practicarea muncii „la negru”.
Avizul urmează a fi transmis spre examinare Ministerului Muncii, Protecției Sociale și Familiei, pentru ca, ulterior, proiectul de modificări să fie revizuit. În acest context, reprezentantul Organizației Internaționale a Muncii în Moldova a menționat că structura este dispusă să trimită niște experți pentru consultarea modificărilor ce urmează a fi operate la Codul muncii.
Partenerii sociali au discutat și despre situația din domeniul feroviar, mai exact, despre dreptul la grevă și închiderea stațiilor de la Calea ferată. Legislația actuală interzice folosirea grevei ca metodă de soluţionare a conflictului colectiv de muncă de către angajaţii întreprinderilor de transport feroviar, greva considerându-se drept o încălcare gravă a disciplinei de muncă. Pentru a acorda salariaților din ramură posibilitatea de a utiliza dreptul fundamental la grevă, în vederea apărării intereselor sale economice şi sociale, a fost elaborat un proiect de lege cu modificări și completări la Codul transportului feroviar, care a fost susținut de către partenerii sociali.
În același timp, au fost prezentate Foaia de parcurs și Planul de acțiuni în domeniul Guvernanței corporative pentru reformarea sectorului feroviar și Î.S. „Calea Ferată din Moldova” pentru anii 2017-2019. Foaia de parcurs se axează, în principal, pe restructurarea sectorului feroviar, cu scopul de a-l face sustenabil din punct de vedere financiar, tehnic și social.
În cadrul aceleiași ședințe a fost audiată o informație cu privire la situația tinerilor pe piața forței de muncă și măsurile de protecție socială și economică a lor. Asupra acestei chestiuni s-au expus reprezentanții CNSM și ai MMPSF.
Tot ieri, patronatele au pus în discuție subiectele ce țin de plata contribuției de asigurări sociale de stat în agricultură și egalitatea în tratarea instituțiilor medico-sanitare publice și instituțiilor medico-sanitare private de către autoritățile statului.
Departamentul mass-media și relații internaționale