Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova

SA “Tricon” – stil şi calitate în Republica Moldova

28.05.2013

Valentina Andreev

Cu o experienţă de mai bine de cinci decenii de activitate Societatea pe Acţiuni „Tri­con” a fost şi rămâne lider în producerea şi vânzarea articolelor de confecţii şi tri­cotaj pentru doamnele din Moldova. Fabrica numără mai mult de 700 de angajaţi. Este dotată cu utilaj performant, chiar unic în ţară şi implică tehnologii şi procese moderne atât în producerea articolelor de confecţii, cât şi tricot.

După anii 90, industria textilă a trecut printr-o perioada de tranziţie mai dificilă. Pentru fabrica „Tricon” însă a fost un motiv de schimbare şi reprofilare prin găsirea noilor so­luţii de activitate: „am început prin schimbări organizatorice şi de utilaj, ne-am orientat spre standarde euro­pene şi astfel au apărut primele re­zultate. Colaborarea cu firmele stră­ine nu au făcut decât să sporească indicii de activitate a fabricii. Astfel a fost obţinut un nou standard al calităţii produselor fabricate, fiind implementate noi metode originale şi productive de succes”, afirmă dna Valentina Andreev, director general SA „Tricon”.

În prezent 90% din producţia fa­bricii o reprezintă producţia în sis­temul Lohn pentru branduri vestite din Germania, Italia, Romania şi zece procente brandurile autohtone proprii. Anual fabrica participă la numeroase seminare, expoziţii naţi­onale şi internaţionale, iar meritele întreprinderii au fost recunoscute prin atribuirea distincţiilor:

“International Gold Star” (1993, Madrid);

“World Quality Commitment Award” (1996, Madrid);

“Century International Plati­num Quality Era Awards” (Geneva, 2004).

Precum şi:

Premiul de stat în domeniul cali­tăţii (Chişinău, 2007);

Certificatul onorific al Camerei de Comerţ şi Industrie (Chişinău, 2008).

Pe piaţa autohtonă fabrica „Tri­con” este prezentă cu două bran­duri de îmbrăcăminte pentru fe­mei: Tricon – cunoscut si îndrăgit de 12 ani, alături de exclusivul si inovatorul My Revival.

„Pogresul înseamnă iniţiativă şi activitate. Producerea doar pentru export nu poate fi considerată stabi­lă şi de durată, de aceea am hotărât să ne promovăm activ cu brandu­rile proprii”, menţionează dna An­dreev.

Brandul Tricon se remarcă prin stilul casual– comod şi util, mode­le atractive la preţuri convenabile. Brandul My Revival pune accent pe cele mai noi tendinţe ale modei şi un look modern.

Pentru elaborarea modelelor noi, echipa de creaţie colaborează ac­tiv cu designeri străini, cu case de modă europene şi urmăresc noile curente în modă.

Tricon SA

Anual se elaborează câte două colecţii: primăvară – vară, toamnă – iarnă şi colecţii speciale, ultra trend ce includ o gamă variată de costu­me, rochii, bluziţe, fuste, pantaloni, precum şi un asortiment bogat de articole din tricot: rochii, costume, cardigane, jachete şi pulovere.

,,Colaborând cu firmele si casele de modă de peste hotare, am înce­put a urmări tendinţele, produsele şi culorile în vogă. Am hotărât că pentru doamnele noastre este ne­voie de un look inovator. Astfel a apărut ideea creării unui nou brand special – My Revival, din engleza – „renaşterea mea” . Lansarea bran­dului a fost în 2008, atunci când am decis să dăm o lovitura de graţie cri­zei economice. Rezultatele nu s-au lăsat mult aşteptate”, relatează cu o deosebită plăcere dna director isto­ria brandului My Revival.

Produsele se comercializează printr-o reţea de magazine speci­alizate în Chişinau, Bălţi, Cahul şi recent în Comrat.

Potrivit spuselor dnei Andreev magazinele My Revival şi Tricon sunt unice prin faptul că doar aici doamnele si domniţele îşi pot asor­ta garderoba atât cu articole din confecţii, cât şi cele mai reuşite ar­ticole tricotate.

Brandurile autohtone sunt cu­noscute atât în Republica Moldova, cât şi peste hotarele ei, drept dova­dă constituind numeroasele premii obţinute în domeniul calităţii timp de zece ani consecutiv la concursul Marca Anului, cât şi alte premii na­ţionale.

În orice activitate mereu este loc pentru mai bine. Ceea ce ţine de fabrica „Tricon”, mereu este în proces de perfecţionare a utilajului, aplicarea tehnologiilor moderne, precum şi oferirea a cât mai mul­tor locuri de muncă, începând de la croitorese până la specialişti în anu­mite domenii.

,,Mereu suntem cu braţele deschi­se spre tinerii absolvenţi: designeri, constructori, tehnologi, manageri, însă regiunea noastră, cu mari re­grete, este foarte afectată de emigra­re”, recunoaşte dna Andreev. Capa­cităţile întreprinderii sunt suficiente pentru a mări volumul producţiei, ceea ce i-ar permite colaborarea cu firme noi, procurarea noilor utila­je, crearea locurilor de muncă noi, însă criza de cadre afectează grav activitatea fabricii, în ciuda faptu­lui că întreprinderea oferă pachet social complet, stagii de instruire şi specializare, transport tur – retur al angajaţilor din raza de 40 de km a oraşului Cahul.

Depăşirea acestei situaţii dna director o vede şi prin implicarea statului. „Noi suntem gata să ma­jorăm salariile, însă statul ar trebui să acorde unele facilităţi întreprin­derii sau să creeze condiţii pentru acordarea creditelor pe termen lung tineretului pentru ca aceştia să-şi poată procura locuinţe.

Nu vom afirma ca e uşor sa fii producător autohton, dar cu răbda­re, încredere si hotărâre în Republi­ca Moldova pot fi obţinute realizări mari.

Cetăţenii Republicii Moldova ar trebui să conştientizeze faptul ca întreprinderile autohtone aduc un aport enorm la creşterea eco­nomiei ţării, la reforme în dome­niul social şi avansare pe plan profesional, pentru că fiecare articol produs acasă este un pas spre prosperitatea fiecăruia.

 

Una din cele mai importante întreprinderi din domeniu

Astăzi ne aflăm la una din întreprinderile, care ţineau cândva de domeniul industriei locale şi îndeplineau o misiune socială enormă – producerea unor mărfuri de uz cotidian cu utilizarea materiei prime locale la preţuri accesibile.

Pe vremuri, la întreprinderile din ramura respectivă erau antrenaţi peste 20 mii de persoane. În prezent, cifra respectivă constituie puţin peste o mie de angajaţi. Lu­cru care serveşte drept dovadă a pierderilor economice enorme pentru ţară pe de o parte şi reducerea drastică a numărului locurilor de muncă, pe de alta.

SA „Tricon” mereu a fost printre cele mai importan­te întreprinderi din domeniu şi schimbările respective nu au putut să o ocolească. Timp de 20 de ani colectivul acestei întreprinderi a parcurs o lungă şi deloc uşoa­ră cale de identificare a propriului făgaş în condiţiile haosului provocat de privatizare şi lipsei unei susţineri planificate din partea statului. Datorită experienţei şi conducerii eficiente de care a dat dovadă V. Andreev, care şi-a dedicat întreaga sa viaţă profesională acestei întreprinderi, precum şi a viziunii moderne a acesteia asupra competitivităţii pieţei de desfacere, colectivul a reuşit să-şi diversifice substanţial gama de produse, care în prezent corespund standardelor internaţionale, chiar în condiţiile lipsei acute a mijloacelor financiare şi a multor alte probleme.

Mărfurile produse la întreprindere se bucură de po­pularitatea şi încrederea investitorilor străini, care au propriile branduri pe piaţa internaţională. În acelaşi timp, la întreprindere continuă procesul de pregătire a cadrelor calificate, care asigură calitatea înaltă şi terme­nele de livrare a producţiei.

Din păcate, volumele de producţie sunt reduse din cauza lipsei cadrelor de muncă, dar şi a specialiştilor din veriga de mijloc, chiar dacă întreprinderea nu duce lipsă de comenzi. Însă conducerea din statul nostru este puţin preocupată de această problemă, cu toate că sin­dicatele în repetate rânduri şi-au înaintat propunerile privind intensificarea orientării profesionale şi a pregă­tirii cadrelor în sistemul învăţământului tehnic profesi­onal şi cel superior.

Această problemă deranjează din mai multe puncte de vedere, dar în primul rând pentru că afectează buge­tul ţării. Fondul asigurărilor sociale de stat nu asigură pensii demne cetăţenilor ţării, peste 90 la sută din pen­siile actuale nu acoperă nici bugetul minim de consum, sunt anulate sau reduse înlesnirile sociale, ţara continuă să acumuleze datorii. Însă dezvoltându-şi sistemul de producere ţara ar putea asigura o viaţă mai demnă ce­tăţenilor săi, iar copiilor un viitor mai bun. Oricât de multe ar face organizaţiile obşteşti pentru copii, inclusiv de Ziua copiilor care se apropie, nimic din astea nu le poate înlocui privirea luminoasă a mamelor, care mun­cesc în străinătate, încercând să facă ceva pentru ei.

Ana Selina,

preşedintele Comitetului Republican al Sindicatului Lucrătorilor din Sfera Deservirii Sociale şi Producerii de Mărfuri „SINDINDCOMSERVICE”