Cu o experienţă de mai bine de cinci decenii de activitate Societatea pe Acţiuni „Tricon” a fost şi rămâne lider în producerea şi vânzarea articolelor de confecţii şi tricotaj pentru doamnele din Moldova. Fabrica numără mai mult de 700 de angajaţi. Este dotată cu utilaj performant, chiar unic în ţară şi implică tehnologii şi procese moderne atât în producerea articolelor de confecţii, cât şi tricot.
După anii 90, industria textilă a trecut printr-o perioada de tranziţie mai dificilă. Pentru fabrica „Tricon” însă a fost un motiv de schimbare şi reprofilare prin găsirea noilor soluţii de activitate: „am început prin schimbări organizatorice şi de utilaj, ne-am orientat spre standarde europene şi astfel au apărut primele rezultate. Colaborarea cu firmele străine nu au făcut decât să sporească indicii de activitate a fabricii. Astfel a fost obţinut un nou standard al calităţii produselor fabricate, fiind implementate noi metode originale şi productive de succes”, afirmă dna Valentina Andreev, director general SA „Tricon”.
În prezent 90% din producţia fabricii o reprezintă producţia în sistemul Lohn pentru branduri vestite din Germania, Italia, Romania şi zece procente brandurile autohtone proprii. Anual fabrica participă la numeroase seminare, expoziţii naţionale şi internaţionale, iar meritele întreprinderii au fost recunoscute prin atribuirea distincţiilor:
“International Gold Star” (1993, Madrid);
“World Quality Commitment Award” (1996, Madrid);
“Century International Platinum Quality Era Awards” (Geneva, 2004).
Precum şi:
Premiul de stat în domeniul calităţii (Chişinău, 2007);
Certificatul onorific al Camerei de Comerţ şi Industrie (Chişinău, 2008).
Pe piaţa autohtonă fabrica „Tricon” este prezentă cu două branduri de îmbrăcăminte pentru femei: Tricon – cunoscut si îndrăgit de 12 ani, alături de exclusivul si inovatorul My Revival.
„Pogresul înseamnă iniţiativă şi activitate. Producerea doar pentru export nu poate fi considerată stabilă şi de durată, de aceea am hotărât să ne promovăm activ cu brandurile proprii”, menţionează dna Andreev.
Brandul Tricon se remarcă prin stilul casual– comod şi util, modele atractive la preţuri convenabile. Brandul My Revival pune accent pe cele mai noi tendinţe ale modei şi un look modern.
Pentru elaborarea modelelor noi, echipa de creaţie colaborează activ cu designeri străini, cu case de modă europene şi urmăresc noile curente în modă.
Anual se elaborează câte două colecţii: primăvară – vară, toamnă – iarnă şi colecţii speciale, ultra trend ce includ o gamă variată de costume, rochii, bluziţe, fuste, pantaloni, precum şi un asortiment bogat de articole din tricot: rochii, costume, cardigane, jachete şi pulovere.
,,Colaborând cu firmele si casele de modă de peste hotare, am început a urmări tendinţele, produsele şi culorile în vogă. Am hotărât că pentru doamnele noastre este nevoie de un look inovator. Astfel a apărut ideea creării unui nou brand special – My Revival, din engleza – „renaşterea mea” . Lansarea brandului a fost în 2008, atunci când am decis să dăm o lovitura de graţie crizei economice. Rezultatele nu s-au lăsat mult aşteptate”, relatează cu o deosebită plăcere dna director istoria brandului My Revival.
Produsele se comercializează printr-o reţea de magazine specializate în Chişinau, Bălţi, Cahul şi recent în Comrat.
Potrivit spuselor dnei Andreev magazinele My Revival şi Tricon sunt unice prin faptul că doar aici doamnele si domniţele îşi pot asorta garderoba atât cu articole din confecţii, cât şi cele mai reuşite articole tricotate.
Brandurile autohtone sunt cunoscute atât în Republica Moldova, cât şi peste hotarele ei, drept dovadă constituind numeroasele premii obţinute în domeniul calităţii timp de zece ani consecutiv la concursul Marca Anului, cât şi alte premii naţionale.
În orice activitate mereu este loc pentru mai bine. Ceea ce ţine de fabrica „Tricon”, mereu este în proces de perfecţionare a utilajului, aplicarea tehnologiilor moderne, precum şi oferirea a cât mai multor locuri de muncă, începând de la croitorese până la specialişti în anumite domenii.
,,Mereu suntem cu braţele deschise spre tinerii absolvenţi: designeri, constructori, tehnologi, manageri, însă regiunea noastră, cu mari regrete, este foarte afectată de emigrare”, recunoaşte dna Andreev. Capacităţile întreprinderii sunt suficiente pentru a mări volumul producţiei, ceea ce i-ar permite colaborarea cu firme noi, procurarea noilor utilaje, crearea locurilor de muncă noi, însă criza de cadre afectează grav activitatea fabricii, în ciuda faptului că întreprinderea oferă pachet social complet, stagii de instruire şi specializare, transport tur – retur al angajaţilor din raza de 40 de km a oraşului Cahul.
Depăşirea acestei situaţii dna director o vede şi prin implicarea statului. „Noi suntem gata să majorăm salariile, însă statul ar trebui să acorde unele facilităţi întreprinderii sau să creeze condiţii pentru acordarea creditelor pe termen lung tineretului pentru ca aceştia să-şi poată procura locuinţe.
Nu vom afirma ca e uşor sa fii producător autohton, dar cu răbdare, încredere si hotărâre în Republica Moldova pot fi obţinute realizări mari.
Cetăţenii Republicii Moldova ar trebui să conştientizeze faptul ca întreprinderile autohtone aduc un aport enorm la creşterea economiei ţării, la reforme în domeniul social şi avansare pe plan profesional, pentru că fiecare articol produs acasă este un pas spre prosperitatea fiecăruia.
Una din cele mai importante întreprinderi din domeniu
Astăzi ne aflăm la una din întreprinderile, care ţineau cândva de domeniul industriei locale şi îndeplineau o misiune socială enormă – producerea unor mărfuri de uz cotidian cu utilizarea materiei prime locale la preţuri accesibile.
Pe vremuri, la întreprinderile din ramura respectivă erau antrenaţi peste 20 mii de persoane. În prezent, cifra respectivă constituie puţin peste o mie de angajaţi. Lucru care serveşte drept dovadă a pierderilor economice enorme pentru ţară pe de o parte şi reducerea drastică a numărului locurilor de muncă, pe de alta.
SA „Tricon” mereu a fost printre cele mai importante întreprinderi din domeniu şi schimbările respective nu au putut să o ocolească. Timp de 20 de ani colectivul acestei întreprinderi a parcurs o lungă şi deloc uşoară cale de identificare a propriului făgaş în condiţiile haosului provocat de privatizare şi lipsei unei susţineri planificate din partea statului. Datorită experienţei şi conducerii eficiente de care a dat dovadă V. Andreev, care şi-a dedicat întreaga sa viaţă profesională acestei întreprinderi, precum şi a viziunii moderne a acesteia asupra competitivităţii pieţei de desfacere, colectivul a reuşit să-şi diversifice substanţial gama de produse, care în prezent corespund standardelor internaţionale, chiar în condiţiile lipsei acute a mijloacelor financiare şi a multor alte probleme.
Mărfurile produse la întreprindere se bucură de popularitatea şi încrederea investitorilor străini, care au propriile branduri pe piaţa internaţională. În acelaşi timp, la întreprindere continuă procesul de pregătire a cadrelor calificate, care asigură calitatea înaltă şi termenele de livrare a producţiei.
Din păcate, volumele de producţie sunt reduse din cauza lipsei cadrelor de muncă, dar şi a specialiştilor din veriga de mijloc, chiar dacă întreprinderea nu duce lipsă de comenzi. Însă conducerea din statul nostru este puţin preocupată de această problemă, cu toate că sindicatele în repetate rânduri şi-au înaintat propunerile privind intensificarea orientării profesionale şi a pregătirii cadrelor în sistemul învăţământului tehnic profesional şi cel superior.
Această problemă deranjează din mai multe puncte de vedere, dar în primul rând pentru că afectează bugetul ţării. Fondul asigurărilor sociale de stat nu asigură pensii demne cetăţenilor ţării, peste 90 la sută din pensiile actuale nu acoperă nici bugetul minim de consum, sunt anulate sau reduse înlesnirile sociale, ţara continuă să acumuleze datorii. Însă dezvoltându-şi sistemul de producere ţara ar putea asigura o viaţă mai demnă cetăţenilor săi, iar copiilor un viitor mai bun. Oricât de multe ar face organizaţiile obşteşti pentru copii, inclusiv de Ziua copiilor care se apropie, nimic din astea nu le poate înlocui privirea luminoasă a mamelor, care muncesc în străinătate, încercând să facă ceva pentru ei.
Ana Selina,
preşedintele Comitetului Republican al Sindicatului Lucrătorilor din Sfera Deservirii Sociale şi Producerii de Mărfuri „SINDINDCOMSERVICE”