Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova

Şcoala–internat din Ialoveni, lichidată printr-o decizie de Guvern

22.04.2013

copii la scoala–internat

Sunt la capăt de drum sau începe o nouă etapă a vieţii? Mare dilemă în jurul situaţiei în care s-a po­menit şcoala-internat pentru copiii cu deficienţe locomotorii din Ialoveni. Instituţia urmează să fie lichidată de la 1 iulie curent. Această decizie a fost luată de către consilierii raionali la sfârşitul lunii februarie, în urma unei decizii de Guvern. Reacţii sunt diferite: unii cred că e bine, alţii sunt indig­naţi. Asta însă nu schimbă absolut deloc ceea ce ur­mează să se întâmple.

Elevii cu dizabilităţi de la şcoala-internat Ialoveni vor stu­dia în şcoli obişnuite. Vor învăţa în rând cu toţi copiii. Păreri sunt diferite, copiii însă sunt cei care nu îşi doresc prea mult schim­barea. Ariadna Iurcu din satul Todireşti, raionul Ungheni, este deja de cinci ani elevă a şcolii şi spune că nici în ruptul capului nu vrea să meargă în altă parte. Cu lacrimi în ochi mi-a spus că îi este frică. „Eu nu cred că în altă parte ne va fi mai bine, noi ne-am obişnuit aici, au grijă de noi. Suntem ca o familie şi vor să ne despartă. Îmi pare nespus de rău că se închide această şcoală”, s-a confesat fetiţa. Şi colega ei, Dumitriţa Cropevneţchi, este de aceeaşi părere. Pentru ea şcoala este o a doua casă. Pe Dumitriţa părinţii o vizitează pe parcursul săptămânii, iar weekendul şi-l petrece acasă.

Sunt însă şi copii pentru care gândul de a merge acasă îi face mai fericiţi. Ionel Cojucari din aceeaşi clasă mărturiseşte că îşi doreşte enorm să meargă acasă, pentru că îi este dor de părinţi. Aceştia îl vizitează doar de două ori pe an. Chiar şi aşa faptul că va merge în altă şcoală cu copii care nu au probleme, îl cam sperie. Io­nel vorbeşte dificil, abia de se mai desluşeşte ceva, cu toate astea a reuşit să ne spună că nu vrea în altă şcoală, „acolo colegii vor râde de mine”. Dacă cei mai mici încă nu prea sesizează această reformă în şcoala lor, atunci cei care anul acesta îşi vor lua diploma de ab­solvent îşi fac griji pentru colegii mai mici. Elevii din clasa a IX-a spun că lichidarea şcolii va aduce numai suferinţă elevilor integraţi în altă parte. „Eu am învăţat un an de zile într-o şcoală norma­lă. Cu colegii mă înţelegeam bine, dar profesorii mă ignorau, nu mă întrebau temele şi rămâ­neam în urmă cu materia, şi asta chiar dacă eram în prima bancă”, a menţionat Alexandru.

elevi la internat

Mai optimişti din fire, absol­venţii deja îşi fac planuri de vi­itor. Unii spun că vor să se facă bucătari, alţii croitori, însă toţi optează pentru şcolile profesi­onale. „Eu vreau o muncă care mi-ar permite să stau pe scaun, pentru că picioarele mele nu îmi permit să fac altceva. Eu nu pot merge bine”, a menţionat Maxim Pisaltarnic. Elevii care îşi fac stu­diile în şcoala-internat pentru copiii cu deficienţe locomotorii din Ialoveni conştientizează că este mai mult decât nevoie de o astfel de instituţie. Pentru ei fap­tul că profesorii îi înţeleg şi au grijă de ei constituie cel mai mare confort.

Profesorii suntnemulţumiţi şi indignaţi de decizia luată

Pedagogii şcolii deja s-au obiş­nuit cu gândul că locul unde au muncit chiar şi 30 de ani, în scurt timp nu va mai exista. Cu toate astea încă rămân indignaţi, şi nu atât de situaţia lor, cât îşi fac griji de soarta copiilor de mai departe. Directoarea şcolii nici nu a dorit să stea de vorbă cu presa. Profe­sorii însă şi-au exprimat necazul spunând că mai mare nelegiuire nu au văzut. „Nu înţeleg cum vor putea aceşti copii să fie integraţi în alte şcoli dacă ei necesită o in­struire specială. Uite, Liuba, de exemplu, (arată spre o elevă) ea scrie foarte încet. Cu ea trebuie să ai răbdare, trebuie s-o aştepţi şi noi asta facem”, a subliniat pro­fesoara de matematică. „În alte şcoli nimeni nu îi va aştepta. Cu ce fel de cunoştinţe vor ieşi ei de acolo, cu zero cunoştinţe”, a mai adăugat indignată profesoara.

 În instituţie sunt plasaţi şapte copii originari din Ialoveni şi 24 de copii din alte regiuni

Fiecare pedagog are ceva de spus. Dna Larisa, profesoară de limbă engleză, a vorbit despre succesele şcolii. Nici ea nu înţele­ge de ce şcoala trebuie lichidată. „Eu înţeleg că noi trebuie să ne reformăm, să ne modernizăm, să luăm exemplu din practica eu­ropeană, dar acolo totul s-a creat în timp, chiar zeci şi sute de ani. Nu ca la noi, în câţiva ani şi gata lichidăm tot. Noi suntem a zecea şcoală închisă deja. Unde mer­gem?”, s-a indignat dna Larisa. Mai mult, profesoara şi-a expri­mat temerea că în urma acestei decizii discriminarea în rândul acestor copii va creşte considera­bil şi tot ei vor avea de suferit.

clasa internat Ialoveni

Şi faptul că în scurt timp vor completa rândurile şomerilor, le cam dă bătăi de cap salariaţilor din cadrul şcolii-internat pentru copiii cu deficienţe locomotorii din Ialoveni. „Cu toţii după 1 iu­lie vom fi în evidenţa oficiului forţei de muncă. Şomeri cu acte în regulă. Unii deja au început să-şi căute de lucru, alţii mai tă­răgănează, sperând că vor fi şi ei „reintegraţi” în alte instituţii”, a menţionat Silvia Ganganu. „Sun­tem nevoiţi să ne descurcăm, de activat trebuie să activăm undeva, că doar nu vom sta acasă. Dacă Direcţia noastră de învăţământ va avea soluţii, locuri vacante, cred că ni se va propune ceva”, speră învăţătoarea. O altă proble­mă care îi preocupă pe profesori este faptul că pedagogii de vârstă pensionară rămân în totalitate fără locuri de muncă, mai ales că acum muncesc în baza con­tractelor de prestare servicii şi nu a contractelor individuale de muncă, astfel că pachetul social în aceste condiţii este inexistent.

Consiliul raional Ialoveni vine cu explicaţii

Chiar dacă aparent pare o si­tuaţie gravă, totuşi reforma în­treprinsă se pare că are şi puncte benefice sau măcar scopuri bine gândite. Potrivit reprezentanţi­lor Consiliului raional Ialoveni, această reformă vine în întâm­pinarea acţiunilor de integrare a copiilor în familii. Aceleaşi surse declară că în ţara noastră, ca şi în alte ţări europene, copiii trebu­ie să fie egali, să aibă o educaţie comună, să fie integraţi în şco­li normale, dar mai ales să stea acasă împreună cu părinţii, fraţii, surorile. În urma lichidării şcolii toţi cei de acolo nu vor fi lăsaţi în voia sorţii.

Surse din cadrul Consiliului raional Ialoveni spun că pentru fiecare copil în parte este prevă­zut un plan de acţiuni. Pentru copiii cu o situaţie mai facilă este prevăzută integrarea în şcoli, cei mai dificili vor fi plasaţi în cen­trele comunitare din raionul Ia­loveni.

O statistică mai exactă ar ară­ta că „după lichidare 15 copii de aici vor fi integraţi în familiile lor biologice, iar zece elevi vor fi transferaţi la Casa Comunitară pentru copii în situaţii de risc din oraşul Ialoveni care este acum în construcţie”.

Cei din Consiliul raional dau asigurări că nici pedagogii nu vor rămâne pe drumuri. Direcţia învăţământ se focusează la etapa actuală pe un plan de acţiuni care include şi corpul profesoral din cadrul instituţiei.

internat clasa

În prezent, „în instituţie sunt plasaţi şapte copii originari din raion şi 24 copii din alte 12 regi­uni ale ţării”. Decizia de lichidare a şcolii-internat pentru copiii cu deficienţe locomotorii din Ialo­veni a fost luată de către consili­erii raionali, în temeiul unei ho­tărâri de Guvern din anul 2010. Întreţinerea şcolii-internat se ri­dică la circa trei milioane de lei, bani alocaţi din bugetul raional. În urma reformei din anul 2007, care prevedea lichidarea institu­ţiilor pentru copiii cu deficienţe locomotorii au fost închise nouă şcoli de acest gen, iar până în 2015 alte patru urmează să fie lichidate.

Astfel, situaţia este analizată diferit de pe baricade diferite.

Redacţia „Vocea Poporului” îndeamnă cititorii publicaţiei să vină cu păreri, propuneri, soluţii referitoare la această situaţie, pe adresa de e-mail a autorului.

Rodica VÎLCU

r.vilcu@vocea.md

Foto: Ghenadie ZLATIN