În perioada 26-27 octombrie 2016, la Tallinn, Estonia, a avut loc ce-a de-a 65-a reuniune a Consiliului de Transport Feroviar din statele membre ale CSI. La lucrări au participat administrația căilor ferate din Estonia, Lituania, Bulgaria și Finlanda, reprezentanți ai Comitetului executiv al Comunității Statelor Independente (CSI) și Confederației internaționale a sindicatelor lucrătorilor din domeniul feroviar și a transporturilor (CISLFT).
Consiliul dat coordonează transportul feroviar interstatal în regiunea CSI și țările baltice. Participanții au menționat că datorită activității Consiliului a fost posibilă păstrarea unității tehnologice a rețelei de căi ferate, menținerea spațiului informațional comun, continuarea aplicării unor politici tarifare coordonate, dezvoltarea infrastructurii, cooperarea științifică și tehnologică în domeniul feroviar.
În anul 1996 CISLFT i-a fost atribuit rolul de observator în cadrul Consiliului, fapt ce confirmă existența logică a componentei sociale în activitatea Consiliului.
La ședința Consiliului a particpat delegația CISLFT: secretarul general al Confederației G. Kosolapov, președintele sindicatelor din Georgia Z. Nasaraia, din Kazahstan – O. Ahmetabaiev, Lituania- V. Ligheica, Ucraina- V. Bubneac, Estonia- O. Ciubarov.
În cadrul reuniunii, membrii Consiliului au examinat diverse chestiuni ce țin de aspectele organizatorice și tehnologice ale căilor ferate din regiune. Astfel, în primele nouă luni ale anului 2016 au fost transportate 1.4428 miliarde de tone de mărfuri, cu 0,1%, mai mult decât în 2015, iar cifra de afaceri a crescut cu 0,6%.
Însă, potrivit unei monitorizări efectuate de CISLFT, se atestă o dinamică contradictorie a situației socio-economice din țările post-sovietice la capitolul căi ferate, iar aplicarea măsurilor anti-criză ar fi una din cele mai viabile soluții pentru a evita concedierea în masă a salariaților din sector.
De menționat că în cele mai multe țări, nivelul salariului mediu la ceferiști a scăzut.
Studiul CISLFT mai arătă că salariul pentru semestrul I al anului 2016 s-a ridicat la 145 dolari în Tadjikistan, Azerbaidjan și Moldova – 195 de dolari, Ucraina – 204 dolari, Kârgâzstan – 247 de dolari, Georgia – 378 de dolari, în Armenia – 398, Belarus – 407 dolari, Kazahstan – 425 dolari, Rusia – 661 de dolari, Letonia – 1128 de dolari, Lituania – 1131 de dolari, Estonia – 1473 de dolari. Rămân mici salariile în Azerbaidjan, Georgia și Moldova, ultima fiind marcată de restanțe la salarii.
În context, în ultimii ani s-a înregistrat o tendință de scădere a volumului traficului de pasageri în traficul internațional și reducerea rutelor trenurilor de pasageri. Potrivit datelor Consiliului de transport feroviar, numărul pasagerilor transportați în perioada 2012-2015 s-a redus de la 61,6 milioane de oameni, la 20,5 milioane de oameni. Pe parcursul a 9 luni ale anului 2016 au fost transportați 13,9 milioane de pasageri, ceea ce a constituit 95,8% din cota anului 2015. Toate acestea ar putea duce la pierderea a zeci de mii de locuri de muncă.
Reuniunea s-a finalizat cu discutarea situației actuale din domeniul feroviar și aprobarea programului de activități comune în cadrul CISLFT în 2017.
Sursa: Buletinul informativ al Confederaţiei Generale a Sindicatelor (VKP), nr. 11, 2016.