Este bine cunoscut faptul că Programul de activitate al Guvernului Republicii Moldova 2015-2018 prevede elaborarea și aprobarea unui nou Cod al muncii.
Cu părere de rău, la elaborarea acestui act de Program nu a fost solicitată opinia Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova (CNSM), în calitate de partener social, care reprezintă interesele, în domeniul muncii, a mai mult de 400 de mii de salariați-membri de sindicat.
Prin acest fapt, a fost ignorat unul din drepturile de bază ale sindicatelor și anume de a participa la elaborarea proiectelor de programe privind dezvoltarea social-economică a țării (art. 14 din Legea sindicatelor).
Scopul sau motivul elaborării și adoptării unui nou Cod al muncii, potrivit Programului de Guvern este „asigurarea respectării drepturilor și intereselor legitime ale ambelor părți ale raporturilor de muncă și dezvoltării mediului de afaceri și a climatului investițional”.
Un asemenea motiv, nicidecum nu poate servi drept temei legal pentru elaborarea și adoptarea unui nou Cod al muncii.
Acest obiectiv, ce ține de elaborarea și adoptarea unui nou Cod al munci, și-a găsit locul său în Programul de activitate al Guvernului, doar la insistența unor reprezentanți ai investitorilor străini, înaintînd propuneri, în acest sens, absolut nefondate și bine cunoscute de sindicate, prin care susțin, cum că cele mai mari impedimente în dezvoltarea economiei naționale, inclusiv în atragerea investitorilor străini, le constituie Codul muncii, care nu permite angajatorilor să angajeze și să concedieze salariații după cum ei consideră necesar, și anume, fără a indica motivul concedierii, sau că Codul muncii acordă prea multe garanții salariaților, sau că salariații prea mult sînt protejați prin lege și este imposibil de a asigura o disciplină a muncii mai aspră la unitate etc.
CNSM este ferm convinsă că, prin elaborarea unui nou Cod al muncii, unii urmăresc scopul doar de a diminua drepturile și garanțiile de muncă ale salariaților, pentru a obține anumite privilegii pe contul salariaților, pentru atragerea investițiilor străine.
Numeroase propuneri, în acest sens, de amendare a Codului muncii, au fost deja înaintate, de unii reprezentanți ai investitorilor străini și urmează să fie discutate în cadrul Grupului de lucru tripartit creat sub egida Ministerului Muncii, Protecției Sociale și Familiei. Unele din aceste propuneri au drept scop: excluderea drepturilor salariaților de a participa la administrarea unității în formele prevăzute de lege (participarea la elaborarea proiectelor de acte normative, solicitarea de către angajator, în cazurile prevăzute de lege, a opiniei reprezentanților salariaților, colaborarea în cadrul dialogului social etc.); anularea obligațiilor angajatorului de a aproba anual statele de personal (măsură legală de contracarare a muncii la negru), precum și de a purta negocieri colective în scopul încheierii contractului colectiv de muncă; acordarea dreptului angajatorului de a refuza fără motive angajarea și fără ca refuzul la angajare să fie întocmit în formă scrisă; anularea prevederilor legale care dispun că contractul individual de muncă trebuie să conțină prevederi ale contractului colectiv de muncă și ale regulamentului intern al unității, referitoare la condițiile de muncă ale salariatului, precum și condițiile de asigurare socială și de asigurare medicală; anularea prevederilor legale care interzic aplicarea perioadei de probă pentru unele categorii de persoane, cum ar fi – tineri specialiști, persoane pînă la 18 ani, persoane care au fost transferate la o altă unitate, invalizi, femei gravide etc.; anularea unor garanții juridice ale salariaților în cazul concedierii lor pe motivul reducerii funcției; excluderea participării sindicatelor în procesul de atragere a salariaților de către angajator la muncă suplimentară, în procesul programării concediilor de odihnă; anularea garanțiilor juridice ale salariaților care interzic înlocuirea concediului de odihnă cu compensație în bani; substituirea indemnizației de concediu în mărimea „salariului mediu” cu „mărimea salariului de funcție”; anularea prevederilor legale care interzic angajatorului rechemarea salariatului din concediu fără acordul acestuia; anularea condițiilor legii care stabilesc că angajatorul are dreptul să stabilească diferite sisteme de premiere, de adaosuri și sporuri la salariul de bază, alte plăți de stimulare, doar după consultarea reprezentanților salariaților; anularea garanțiilor pentru persoanele alese în organele sindicale și eliberate de la locul de muncă de bază și alte propuneri, care se referă la micșorarea duratei concediului parental, la reducerea nivelului de protejare a salariaților în procesul de concediere etc.
Aceste prevederi legale, care se propun de a fi anulate, constituie drepturi fundamentale în domeniul muncii ale salariaților și nicidecum nu pot fi calificate ca bariere în reglementarea raporturilor de muncă sau ca obstacole pentru investitorii străini și prin urmare să ducă sau să condiționeze elaborarea și adoptarea unui nou Cod al muncii.
În această ordine de idei, potrivit Comitetului pentru Libertate Sindicală al Consiliului de Administrație al Biroului Internațional al Muncii „Atunci cînd Guvernele țărilor gazdă oferă stimulente speciale pentru atragerea investițiilor străine, aceste stimulente nu ar trebui să includă nici o restricție cu privire la libertatea sindicală a lucrătorilor sau la dreptul de organizare și negociere colectivă”, mai mult decît atît, același Comitet a decis că „Drepturile sindicale, ca și alte drepturi fundamentale ale omului, trebuie respectate, indiferent de nivelul de dezvoltare a țării respective”.
În același timp, în scopul perfecționării legislației muncii, unele propuneri din cele înaintate pentru amendarea Codului muncii, urmează să fie puse în discuție la ședința grupului de lucru tripartit.
Deși, partenerii sociali (Guvern, Patronat, Sindicate) au convenit deja asupra unui proiect de Lege care prevede amendarea a peste 40 de articole din Codul muncii și care urmează să fie promovat în Parlamentul țării, partenerii sociali susțin convocarea cît mai curînd a grupului de lucru tripartit pentru demararea în continuare a negocierilor asupra perfecționării raporturilor de muncă, prin amendarea Codului muncii, avînd drept sursă de inspirație prevederile Convențiilor Organizației Internaționale a Muncii și a Directivelor Uniunii Europene.
Nu poate servi drept argument (adus de unii demnitari de stat) în susținerea elaborării și adoptării unui nou Cod al muncii, nici Legea nr. 780 din 27.12.2001 privind actele legislative, după care ar urma abrogarea Codului muncii actual în vigoare.
Codul muncii în vigoare nu conține sau nu întrunește nici una din condițiile necesare pentru a fi abrogat de exemplu: pentru a omite dispozițiile acestuia care ar fi intrat în conflict cu dispozițiile unui alt act legislativ de aceeași forță juridică sau de o forță juridică superioară sau pentru a evita eventualele paralelisme în legislație, sau alte condiții specificate la art. 37 din Legea nr. 780/2001.
Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova este ferm convinsă, că nu există nici un temei legal pentru elaborarea și adoptarea unui nou Cod al muncii. Mai mult decît atît, aceasta ar putea provoca indignări în masă ale salariaților, pe motivul unui risc real sau, cu alte cuvinte, ale unor intenții de diminuare a drepturilor și garanțiilor fundamentale de muncă ale lor, și să ducă la blocarea procesului de perfecționare în continuare a reglementărilor Codului muncii în vigoare, care actualmente are loc prin intermediul grupului tripartit de lucru, creat din reprezentanții partenerilor sociali (Guvern, Patronat, Sindicate), în scopul examinării și înaintării prin compromis a propunerilor de amendare a acestui act legislativ în vigoare.
În temeiul celor menționate mai sus, Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova solicită Parlamentului Republicii Moldova, să dispună excluderea din Programul de activitate al Guvernului 2015-2018 obiectivul privind adoptarea unui nou Cod al muncii.